8 april 2021

Projectontwikkelaars zijn niet de baas in Utrecht

Het vinden van een betaalbare woning in Utrecht wordt met het jaar moeilijker. In de afgelopen jaren zijn duizenden huurhuizen opgekocht door beleggers. En projectontwikkelaars vragen voor nieuwbouwhuizen absurde prijzen, ondanks gemaakte afspraken. De PvdA, onder bezielende leiding van Bülent Isik, heeft alles op alles gezet om dit tegen te houden. Onvermoeibaar diende Isik moties, amendementen en vragen in. Isik: “Helaas heeft dit niet geleid tot het door ons gewenste resultaat, namelijk meer betaalbare woningen in Utrecht”.

Spoeddebat

Vandaag vindt in de raad een spoeddebat over de Wilhelminawerf plaats dat Isik heeft aangevraagd. Isik: “Wij willen dat de gemeente haar zakelijke relatie met ontwikkelaar Kondor Wessels Projecten (KWP) tijdelijk stopzet tot het juridische geschil in het project Wilhelminawerf opgelost is

Wat is er aan de hand?

Op 16 april 2018 publiceerde Louis Engelman, journalist, een artikel in Nieuws 030, met als titel “Schimmigheid rond plan Wilhelminawerf. Te lezen valt dat raadsleden Brussaard van het CDA en De Koning van D66 met ontwikkelaar Kondor Wessels Projecten in onderhandeling gingen. Zij kregen daarop een toezegging van deze ontwikkelaarwaardoor het plan in de raad de steun kreeg. Later kwamen er echter verschillende schimmige financiële constructies aan het lichtToenmalig wethouder Jansen van de SP was verantwoordelijk maar wist toch niets af van deze constructiesschreef dhr. Engelman in het zijn artikel.

College ondernam geen serieuze stappen

Na de goedkeuring van het bestemmingsplan Kanaalweg 59, Transwijk werd het project uitgevoerd. Het project kreeg steeds meer aandacht van de raad. In de achterliggende jaren hebben verschillende fracties vragen gesteld om onduidelijkheden op te helderen. Dit heeft echter niet geleid tot een verbetering. En ondanks de vele signalen heeft het college nooit serieuze stappen ondernomen om de waarheid boven tafel te krijgen.

We zijn nu enkele jaren verder en wederom werd de gemeenteraad geconfronteerd met het niet nakomen van gemaakte afspraken tussen gemeente Utrecht en KWP.

In de raadsbrief van 22 oktober 2020 schrijft het college dat KWP zich niet aan de gemaakte afspraken houdt en verwijst zij naar de huurprijsafspraken die genoemd zijn in de brief van 6 december 2016.

Motie

Naar aanleiding van deze raadsbrief heeft de PvdA een motie ingediend met de titel “Komt Kondor Wessels Projecten de gemaakte afspraken alsnog na. Deze motie werd unaniem gesteund.

Via deze motie gaf de raad de opdracht aan de wethouder om de ontwikkelaar (KWP) en belegger te sommeren zich aan de afspraken te houdendit houdt in dat de huurprijsafspraken die in de brief van 6 december 2016 genoemd zijn gelden.

In de raadsbrief van 26 maart jongstleden geeft het college aan dat de gesprekken met de ontwikkelaar niets hebben opgeleverd. Dat betekent dat de gemaakte afspraken niet worden nagekomen door deze ontwikkelaar

Dit betreurt de fractie van de PvdA ten zeerste. “Wij betreuren het daarnaast dat men inmiddels ook de prijzen van 54 woningen in blok B op de website van KWP heeft gezet, met hogere huurprijzen dan die wij in 2016 met hen hebben afgesproken”, aldus Isik.

Afspraken worden niet nagekomen

Deze gang van zaken vermindert het vertrouwen van mensen in de overheid en in de politiek. De indruk dat de gemeente bij de gebiedsontwikkelingen de belangen van de ontwikkelaars boven de belangen van de samenleving stelt wordt hierdoor versterkt. Goede voorbeelden hiervan zijn: Zijde Balen, de Qatardeal in Kanaleneiland en nu dus de Wilhelminawerf. Het is een trend aan het worden, dat afspraken niet worden nagekomen.

Isik: “Wij hebben nu een uitgelezen kans om met deze trend te breken, het vertrouwen te herstellen en aan iedereen te laten zien dat wij vóór het belang van de woningzoekenden kiezen. Dat moeten wij doen door  in deze zaak door te pakken.

Isik dient een motie in waarin wordt uitgesproken dat de gemeente haar zakelijke relatie met deze projectontwikkelaar tijdelijk stopzettot het juridische geschil in het project Wilhelminawerf opgelost is.  Hij vervolgt: Geen enkele projectontwikkelaar is de baas van de  stad, dat is namelijk de Utrechtse gemeenteraad. Dat moeten alle ontwikkelaars en beleggers wetenWij bepalen hier de spelregels en niet het groot-kapitaal

Wij maken in Utrecht de kaders om woningzoekenden te beschermen tegen malafide ontwikkelaars die over de ruggen van woningzoekenden miljoenen willen verdienen. Mijn fractie zal zich altijd blijven inzetten voor betaalbare huur- en koopwoningen voor mensen met een kleine portemonnee”.

Afspraak is afspraak

Isik: “Eén van onze spelregels is ‘afspraak is afspraak’. Iedereen moet zich aan gemaakte afspraken houden. Dat doen wij en dat verwachten wij ook van onze partners in de stad. Ook van KWP dus. Houd je je niet aan de gemaakte afspraken, dan stopt onze zakelijke relatie.

Wil je met ons zaken doen op een betrouwbare manier dan ben je welkom. Aan hen de keuze!”

Onvoldoende steun

Isik riep alle fracties op om in te stemmen met zijn motie en daarmee een duidelijk signaal af te geven aan de samenleving en aan de ontwikkelaars. Helaas werd deze motie tijdens het debat niet door een meerderheid gesteund. Het college kiest er samen met een grote meerderheid van de raadsleden voor om de zakelijke voort te zetten met de ontwikkelaar die gemaakte afspraken niet nakomt. Teleurstellend.