14 november 2019

PvdA dient tegenbegroting in bij behandeling Programmabegroting 2020

Vandaag bespreekt de Utrechtse gemeenteraad de Programmabegroting 2020. Hiermee wordt het (financiële) beleid voor de komende tijd vastgesteld. Wij zijn het met veel keuzes van deze coalitie niet eens en daarom dient Rick van der Zweth onze eigen tegenbegroting in.

Onvoldoende voor het systeem

Het systeem, de manier waarop wij het in Utrecht geregeld hebben, werkt voor steeds meer Utrechters niet meer. De stad en haar inwoners staan onder druk. De woningmarkt zit op slot, het onderwijs staat stil en steeds meer Utrechters hebben moeite rond te komen. Ondertussen horen we constant dat er zoveel geld beschikbaar is bij het Rijk, maar moeten hier de euro’s bij elkaar geschraapt worden. Utrechters krijgen onbegrijpelijke bezuinigingen voor hun kiezen.

Voorstellen PvdA

In de tegenbegroting doet de PvdA voorstellen om de stad leefbaarder te maken en kansen te bieden aan iedereen. Zo doen we onder andere voorstellen voor:

• investeren in armoedebestrijding
  • beter gebruik van de U-pas
  • meer mensen aan het werk
  • investeren in het onderwijs en aanpakken lerarentekort
  • eerlijke beloning voor werknemers in de culturele sector

Kansen voor iedereen

Als we ervoor willen zorgen dat alle Utrechters gelijke kansen krijgen én deze  kansen kunnen grijpen, moeten we grote keuzes durven maken om het systeem te veranderen.

Lees hier hoe de PvdA in de tegenbegroting onze voorstellen verantwoordt.

Tegenbegroting PvdA 2020

Lees hier de volledige tekst van Rick van der Zweth tijdens het slotdebat Programmabegroting 2020.

Tekst Slotdebat