23 december 2021

PvdA doet voorstel: Ongelijk investeren voor gelijke kansen

Vandaag heeft raadslid Hester Assen haar initiatiefvoorstel ‘Ongelijk investeren voor gelijke kansen’  aangeboden aan de gemeenteraad. Met dit voorstel wil Assen dat het principe van ongelijk investeren uitgangspunt wordt bij ál het gemeentelijk beleid. In elk voorstel dat aan de raad wordt voorgelegd moet dan staan hoe het uitgangspunt ‘ongelijk investeren om bij te dragen aan gelijke kansen’ wordt uitgevoerd. Het voorstel wordt begin 2022 in de raad besproken.

Grote ongelijkheid

Hester: “Onze stad voert veel ranglijsten aan. Zo kent Utrecht de hoogst opgeleide bevolking van het land en zijn we een sterke economische regio. Hartstikke mooi, maar niet voor alle Utrechters. De ongelijkheid tussen Utrechters is groot, qua kansen op goede gezondheid en goed onderwijs, een inkomen van te leven, goed werk, een fijn huis, een veilige buurt. Ongelijkheid werkt door op elk terrein en vaak een leven lang. Dit heeft grote gevolgen voor individuen, gezinnen en onze stad als geheel. Dat mogen we dus niet laten bestaan”.

Gescheiden door een spoorbrug

De verschillen tussen bijvoorbeeld Tuindorp en Overvecht, slechts gescheiden door een spoorbrug, laten dit duidelijk zien. In Overvecht ligt het aantal mensen met een HBO en/of universitaire opleiding 40% lager dan in Tuindorp. Het gemiddeld inkomen is er 15.000 euro lager, er zijn 36oo meer mensen met een uitkering en de woningen zijn 3,5 ton minder waard. Mensen leven gemiddeld 5 jaar minder lang in Overvecht en leven 12 jaar minder lang in goede gezondheid. De verschillen tussen deze wijken zijn helaas geen uitzondering maar bestaan tussen meer Utrechtse buurten en wijken.

Durf ongelijk te investeren

Deze ongelijkheden nemen toe en worden door de impact van corona en de coronamaatregelen verder vergroot. Gezien de negatieve gevolgen van groeiende ongelijkheid tussen inwoners en wijken voor mensen zelf en voor de samenleving als geheel, moet juist ook de lokale overheid er alles aan gelegen zijn hier stevig op in te zetten. Hester: “Dat kan alleen door ongelijk te durven investeren. Zo komen we tot meer gelijke uitkomsten en tot eerlijke kansen. Zodat drempels worden weggenomen en mensen perspectief krijgen op bestaanszekerheid, leven in goede gezondheid, mogelijkheden tot ontwikkeling en ontplooiing en mee kunnen doen in en aan de samenleving. We betrekken de mensen om wie het gaat, kinderen en volwassenen, bij nieuwe oplossingen en we passen dit toe op onder andere werk en inkomen, gezondheid, onderwijs, wonen, duurzaamheid en veiligheid”.

Toets op gelijke kansen

Met dit voorstel wil de PvdA bereiken dat al het nieuwe beleid getoetst wordt op gelijke kansen, zodat er ongelijk geïnvesteerd kan worden in groepen en bewoners die dat voor het krijgen van eerlijke kansen nodig hebben.

Lees hier de uitgangspuntennotitie waarop het voorstel gebaseerd is.

Uitgangspuntennotitie Ongelijk investeren voor gelijke kansen

Waar ben je naar op zoek?