12 september 2019

PvdA en D66 niet tevreden over concretisering ambities uit de woonvisie

In de raadsvergadering van 18 juli jl. is de woonvisie “Utrecht beter in Balans” vastgesteld. In het Stadsakkoord Wonen en de stedelijke prestatieafspraken, bekrachtigd op 6 september, worden de ambities uit de woonvisie uitgewerkt.

De raad heeft bij de vaststelling van de woonvisie unaniem het amendement  ‘In de woonvisie mag de aanpak schimmelwoningen in corporatiebezit niet ontbreken’ aangenomen. In de prestatieafspraken wordt hier op geen enkele manier aandacht aan besteed, terwijl het probleem van schimmelwoningen in de stad nog lang niet is opgelost. Ook zijn er geen concrete afspraken gemaakt over renovatie/groot onderhoud. Beiden worden zelfs niet eens genoemd.

Daarom stellen de fracties de volgende vragen:

1. Kan het college aangeven hoe zij de uitwerking van de ambities uit woonvisie in de prestatieafspraken ziet? Zo nee, waarom niet?
  2. Kan het college toelichten hoe zij het amendement van de PvdA en D66 en andere fracties mbt aanpak schimmelwoningen vertaald heeft in de prestatieafspraken?
  3. Een ander punt dat bij de woonvisie aan de orde werd gesteld is het omgaan met renovatie en groot onderhoud van bewoonde staat. Ook hierover vinden wij niets terug in de prestatieafspraken. Kan het college aangeven hoe dit mogelijk is?
  4. Kan het college aangeven hoe zij beide, door de raad belangrijk geachte zaken, concreet gaat uitwerken in de nabije toekomst?