19 april 2018

PvdA en GroenLinks zijn zeer verontrust over de aanmeldstop bij jeugdzorg

Regelmatig heeft de PvdA in de raad aandacht gevraagd voor de aanmeldstop bij aanvullende jeugdzorgorganisaties, zoals in oktober jl. bij Reinaerde. Opnieuw hebben wij berichten ontvangen dat kinderen bij verschillende organisaties niet geholpen kunnen worden omdat het geld voor 2018 al op is.

Het is pas april en het geld is al op

Bij Oppu (Orthopedagogen psychologen praktijk Utrecht) staat zelfs letterlijk op hun website: “Let op: voor cliënten uit de gemeente Utrecht is helaas ons budgetplafond voor vergoede zorg bereikt en geldt een aannamestop. Wij kunnen wel cliënten aannemen indien u de kosten van het onderzoek voor eigen rekening neemt.” (https://www.oppu.nl/page.php?id=7 )

Elk kind heeft recht op zorg

Elk kind moet zeker zijn van de zorg die het nodig heeft en daarom vinden wij het onbegrijpelijk dat opnieuw zorg geweigerd wordt met de verklaring dat het budget op is.

Daarom stellen de PvdA en GroenLinks  de volgende vragen aan het college:

1. Is bij het college bekend dat Oppu en andere zorgverleners aan ouders aangeven geen zorg meer te kunnen bieden omdat het geld op is? Klopt het dat er nu, in het begin van het jaar, al organisaties zijn die het volledige budget (het vierkant) hebben besteed? Zo ja, hoe oordeelt het college hierover?
  2. Kan het college aangeven bij welke organisaties dit aan de orde is? Is het college bereid om snel in gesprek te gaan met deze instellingen en ons als gemeenteraad daarover te informeren?
  3. Hoe ziet u de ontwikkeling dat zorg voor kinderen in sommige gevallen alleen nog beschikbaar is als die kinderen ouders hebben die zorg zelf kunnen bekostigen? En dat het van de mondigheid van de ouders afhangt of nee definitief nee betekent?
  4. In oktober vroegen wij om een financieel overzicht van 2017 om helderheid te krijgen over hoeveel geld voor dit jaar ten behoeve van aanvullende zorg over is en welke knelpunten er zijn of te voorzien zijn. Hetzelfde probleem doet zich in 2018 weer voor: er zijn aanmeldstops bij aanbieders. Is het college bereid om voor 2018 een zelfde overzicht naar de raad te sturen? Zo nee, waarom niet?
  5. Naast aanmeldstops lijken de wachttijden voor aanvullende jeugdhulp op te lopen. Van diverse kanten (professionals, ouders) krijgen we door dat de wachttijden zoals die op de website van de gemeente (1) zijn vermeld niet kloppen. Hoe zorgt het college dat deze informatie up-to-date is? Deelt het college de mening dat de gemeente sterker moet sturen op het beheersen van deze wachttijden?
  1. https://www.utrecht.nl/fileadmin/uploads/documenten/zorg-en-onderwijs/informatie-voor-zorgprofessionals/Overzicht-beschikbaarheid-aanbieders-aanvullende-jeugdhulp_01.pdf