9 december 2020

PvdA fractie blikt terug op behandeling Programmabegroting 2021

Na een lange dag en avond debatteren heeft de gemeenteraad van Utrecht de Programmabegroting 2021 behandeld. Er werd gestemd over tientallen moties en amendementen. De PvdA is het met veel keuzes van dit college niet eens en heeft daarom een tegenbegroting ingediend. Het zal geen verbazing wekken dat onze tegenbegroting niet is aangenomen. Wel boekte de fractie succes op een aantal terreinen.

Nietsontziend virus

Rick van der Zweth begon zijn beschouwing met een persoonlijk verhaal en vertelde hoe zijn opa besmet raakte met het corona virus en korte tijd daarna overleed. Steeds meer mensen hebben te maken met vergelijkbare, persoonlijke verhalen. Corona raakt onze gezondheid en die van onze dierbaren. Corona raakt ons ook financieel en economisch. Rick: “Mensen verliezen hun baan, ondernemers moeten hun winkel sluiten en het aantal mensen dat is aangewezen op de voedselbank groeit. De gevolgen zijn enorm voor iedereen en hebben de bestaande verschillen in onze stad, tussen mensen die altijd alle kansen kunnen pakken en zij die dit niet kunnen, blootgelegd en vergroot.”

Andere keuzes

Deze crisis vraagt om een overheid die stevige keuzes kan en wil maken. Het college van GroenLinks, D66 en de ChristenUnie doet dat onvoldoende. Zij biedt geen duurzame oplossingen voor de grote vraagstukken die nu voorliggen, zoals toenemende armoede, kansenongelijkheid in het onderwijs, het tekort aan betaalbare woningen en toenemende gezondheidsverschillen.

Rick: “Wij willen het anders aanpakken en hebben daarom naast onze tegenbegroting verschillende moties ingediend. Zo hameren wij al een hele tijd op basisbanen: maatschappelijke nuttig werk dat kan worden gedaan door mensen die al lang naar werk zoeken. Iedereen heeft ten slotte recht op werk.” Onze motie om deze banen sowieso voor de zomer te realiseren heeft het helaas niet gehaald maar het college gaat wel aan de slag om te kijken wat er mogelijk is. Verder zijn we tevreden dat het college heeft toegezegd te kijken naar de mogelijkheden om mensen die hun baan verloren hebben om te scholen naar werk bij de politie, in het onderwijs en de zorg.

Jongeren

Ook op onze inzet voor jongeren hebben we resultaten geboekt. Raadslid Hester Assen: “Onze motie om een onderzoek te doen naar de behoefte van huisartsen aan praktijkondersteuners jeugd is overgenomen, waardoor jongeren met psychische en/of fysieke klachten beter geholpen kunnen worden. Op het gebied van onderwijs neemt de wethouder ons voorstel over om extra momenten voor het geven van onderwijs te creëren zodat door corona opgelopen achterstanden aangepakt kunnen worden”.

Hester vervolgt: “Ook neemt het college onze motie over om speelplaats De Kameleon dezelfde mogelijkheden te geven als andere speeltuinen. Fijn voor de kinderen, de betrokken ouders en de vrijwilligers! Hetzelfde geldt voor het jeugdcultuurfonds. Het college gaat aan de slag met onze motie om het coronasteunpakket van het Rijk voor de culturele sector te benutten zodat ook  jongeren uit gezinnen met minder geld mee kunnen blijven doen aan culturele activiteiten.”

Volkshuisvesting

Wonen is een grondrecht en Utrecht slaagt er in het geheel niet in hier mensen een eerlijke kans te bieden. Inkomen is steeds meer bepalend of je een plek kan vinden in onze stad, en zelfs voor mensen met een baan en prima inkomen is het inmiddels niet meer te doen. Het roer moet om. Bülent Isik: “Dit college spreekt nog altijd over de ‘woningmarkt’ terwijl het zou moeten gaan over Volkshuisvesting.De woorden die we hiervoor gebruiken doen ertoe en maken uit voor hoe we over het probleem en de oplossingen praten. Nu onze motie is aangenomen hopen wij dat de problemen rond wonen structureel worden aangepakt. Daar blijven we bovenop zitten!”.

Waar ben je naar op zoek?