23 mei 2016

PvdA in de buurt: Lunetten

Elke maand gaat de PvdA Utrecht met een groep vrijwilligers de buurt in om aan mensen te vragen wat ze goed vinden gaan en wat beter kan. Afgelopen zaterdag was ik met onze maandelijkse buurtenquete in Lunetten. Naast een aantal vrijwilligers en mijn fractiegenoten Marleen Haage en Bülent Isik, was ook Tweede Kamerlid Loes Ypma aanwezig.

De meeste mensen die wij spraken waren behoorlijk tevreden over hun eigen buurt: veel groen, een rustige woonomgeving, goede voorzieningen en ook onderling contact werden vaak genoemd als pluspunten. Negatief werd een aantal keer veiligheid genoemd: inbraken in woningen en auto’s bijvoorbeeld. Ook leegstand in het winkelcentrum was een aandachtspunt. Sommige bewoners hadden nog tips in petto voor de PvdA Utrecht en de gemeente: meer horeca bijvoorbeeld in de wijk en een voetbalkooi voor de jeugd.

Vanwege alle veranderingen in de zorg vroegen we deze maand hier speciaal naar. Bewoners vinden het belangrijk dat bewoners de zorg krijgen die zij nodig hebben en dat dit niet belemmerd mag worden door financiële drempels. Volgens een bewoner die ik sprak is het niet verkeerd dat er bezuinigd wordt, maar gebeurt dat op de verkeerde dingen. “Snijd in het management en in de bureaucratie in plaats van handen aan het bed”, was het advies. Een andere bewoner vond het –terecht- weer gek dat de gemeente iemand die particuliere thuiszorg had en dat makkelijk kon betalen had geadviseerd om de huishoudelijke hulp via de gemeente aan te vragen…

Ten slotte weet ik als woordvoerder verkeer natuurlijk dat in Lunetten veel zorg is over en weerstand tegen de verbreding van de A27. De PvdA Utrecht is tegenstander van de verbreding. Onnodig, onwenselijk en veel te duur. Voordat er een definitief besluit over wordt genomen kan iedereen tot en met 20 juni zijn of haar mening geven. Zie hiervoor: http://www.ikgaverder.nl/home/nieuws/0000/00/0187/Ontwerptrac-besluit-A27-A12-Ring-Utrecht-vanaf-10-mei-ter-visie/

Ik roep iedereen op gebruik te maken van deze gelegenheid! De minister is verplicht op alle ingediende reacties te reageren. Totdat er een definitief besluit van de minister is (deze wordt in de eerste helft van volgend jaar verwacht) houd ik hoop dat de onzalige plannen alsnog sneuvelen. Mocht het onverhoopt toch zover komen, dan moet er worden gekeken naar zaken als geluidswallen, inpassing van de weg, de ‘groene verbinding’ op het dak, etc.

Op 5 juni voeren bewonersgroepen weer actie tegen de verbreding. Ik zal erbij zijn en hoop veel Utrechters met ons!

Voor vragen kun je contact met me opnemen via [email protected] of 06-38604652

Volg me op Twitter: @PostRuben