8 maart 2015

PvdA Ombudsteam helpt

Foto Ombudsteam 12aPvdA Ombudsteam helpt ouderen

Het PvdA Ombudsteam Utrecht heeft in zes jaar al 345 problemen behandeld. Afgelopen tijd zijn we vooral bezig geweest met zaken waarin de zelfstandigheid van ouderen in het geding kwam. Hierbij zijn we opgetrokken met onze raadsfractie.

Korting op huishoudelijke hulp

Het zal niemand ontgaan zijn: de gemeente Utrecht wil in veel gevallen het aantal uren huishoudelijke hulp terugbrengen naar 1,5 uur per week. Ook wij kregen een aantal klachten van ouderen daarover binnen. Onze rol was daarin beperkt. Ze hadden de weg naar bezwaar maken al gevonden, maar wilden wel graag stoom afblazen en wat ondersteuning bijvoorbeeld bij de hoorzitting. Wij konden verder alleen de uitslag afwachten. Natuurlijk bespraken we deze gevallen wel met onze raadsfractie, want de gemeenteraad is de plek waar gecontroleerd moet worden of de korting op de huishoudelijke hulp zorgvuldig gebeurt. Op ons verzoek kaartte de fractie ook aan, dat de regeling om zelf goedkoop hulp in te kopen beter bekend moest worden.

Geen inloopdouche, wel een badlift en thuiszorg?

Bij problemen met de aanvraag van voorzieningen in het kader van de WMO is onze rol groter. Een oudere vrouw heeft reuma en is steeds slechter ter been. Ze is al een keer gestruikeld in de badkamer en heeft haar arm gebroken. Ze durft het bad dus niet meer te gebruiken. Haar aanvraag voor een inloopdouche wordt echter afgewezen. Haar badkamer is al oud en ze heeft een koopwoning. Het bad vervangen door een inloopdouche hoort bij het normale onderhoud. Wij vinden dit wel vreemd, het bad functioneert nog goed en ze heeft niet al te lang geleden wel kleine aanpassingen gedaan. Ze heeft alleen AOW, dus veel geld voor zo’n verbouwing heeft ze niet.

Maar bij navraag op de afdeling WMO is het eerst “ neem maar een badplank” en als dat de oplossing ook niet blijkt te zijn “ vraag maar een badlift en thuiszorg aan om in en uit bad te komen”. Dit vinden we nog vreemder. Ze wil heel graag zelfstandig en zonder hulp blijven wonen. Met een inloopdouche kan dat heel goed en dat is toch ook uiteindelijk goedkoper dan een badlift en permanente thuiszorg?

Dat doet ons denken aan de mevrouw die de door haar gewenste aangepaste brommer niet vergoed kreeg, maar wel een vele malen duurdere scootmobiel. Uiteindelijk lukte dat ons. De gemeente wijzigde de Verordening WMO: in plaats van verstrekkingsgericht werd nu vraaggericht gewerkt. Geldt dit dan niet meer? Hierover zijn schriftelijke vragen gesteld door onze raadsfractie in de commissie.

Pendelbus

Succes hadden we bij de vrouw van 88 jaar die ons inschakelde. Ze kon niet meer gemakkelijk met de bus van haar woning in de flat in Oog en Al naar het centrum reizen. De Leidseveertunnel ging namelijk dicht voor zo’n anderhalf jaar. Slechts twee buslijnen gaan nog van de westkant van Utrecht door naar het centrum: een ten noorden en een ten zuiden van het station. De overige buslijnen stoppen allemaal op het Jaarbeursplein. Ze moest nu dus helemaal van het Jaarbeursplein naar de binnenstad lopen of een flink stuk lopen en overstappen op de buslijn die in één keer door rijdt naar het centrum. Konden we hier iets aan doen? Wij zochten het uit en vroegen onze raadsfractie om hierover vragen te stellen.

Met als resultaat dat er nu een pendelbus rijdt van het Jaarbeursplein naar Vredenburg! En als mensen uit Oog en Al buslijn 25 nemen, kunnen ze gewoon blijven zitten, omdat deze bus bij het Jaarbeursplein de pendelbus wordt. Mevrouw, en met haar de tientallen ouderen van haar flat, vonden dit geweldig nieuws!

PvdA Ombudsteam is er voor iedereen

Kent u dus iemand die ook verstrikt zit in de regels, zich onrechtvaardig behandeld voelt of voor wie het beleid slecht uitwerkt? Stuur een mail naar [email protected] of bel naar 030-2861121 (fractiekantoor).

Het PvdA Ombudsteam Utrecht

Tilly Fast – Peter de Klerk – Myra Pereboom – Lies Vellekoop – Ariël Vondeling