9 november 2021

PvdA presenteert tegenbegroting: Utrecht weer voor iedereen

Corona heeft een enorme impact gehad op onze samenleving en die impact zal nog lang doorwerken. Bovendien is Covid-19 de wereld nog zeker niet uit en weten we niet wat er de komende periode gaat gebeuren. Wat we wel weten is dat corona de bestaande verschillen tussen groepen mensen in onze stad vergroot én zichtbaarder heeft gemaakt. Mensen met een praktische opleiding en een lagere sociaal-economische status zijn onevenredig hard getroffen.

Tegenbegroting

Dat vraagt een overheid die ingrijpt en omkijkt naar mensen die het meest kwetsbaar zijn. Dat vraag duidelijke financiële keuzes. Zaken die in de door  het college gepresenteerde Programmabegroting ontbreken. Daarom komen wij met een eigen Tegenbegroting, waarin we investeren om de tweedeling te keren bij onder andere armoedebestrijding, onderwijs, zorg en energietransitie. De Utrechtse gemeenteraad bespreekt donderdag 11 november de Programmabegroting, waarbij onze tegenbegroting ook ingediend en besproken wordt.

Eerlijke Klimaat Agenda

Wij stellen voor om de energierekening voor iedereen betaalbaar te houden met een energieregeling voor minima, het opschalen van de energieboxen, gratis OV voor minima en we doen grote investeringen om sociale woningen in onze stad versneld te verduurzamen.

Werk en Meedoen

We investeren flink in basisbanen voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. De dienstverlening van de gemeente wordt opgeschaald met meer werkmatchers en vaker vaste contactpersonen. De gemeente geeft het goede voorbeeld en neemt het eigen personeel in dienst, betaalt altijd minimaal 14 Euro per uur en gaat flink verminderen in de externe inhuur. Daarnaast investeren wij in een U-pas voor iedereen, zodat ook mensen tegen betaling gebruik kunnen maken van de pas om zo een mogelijke stigmatisering te voorkomen.

Gelijke kansen en goed onderwijs

Het lerarentekort pakken we aan met een maatwerkfonds, waar maatregelen uit gefinancierd worden waarvan scholen aangeven dat zij die nodig hebben. Het gat dat is ontstaan bij het onderwijs achterstandenbeleid wordt gedicht. We investeren om het bereik van de voorschoolse educatie te verhogen en we maken werk van het aanpakken van laaggeletterdheid.

Volkshuisvesting en leefbare wijken

Met een grote financiële impuls maken we extra betaalbare woningen in onze stad mogelijk. We investeren fors in de wijkaanpak voor wijken met een cumulatie aan problemen. We kiezen voor meer handhaving en hebben een actieplan voor vitale winkelgebieden. Daarnaast investeren we in toegankelijke bushaltes voor rolstoelen en mensen met een visuele beperking.

Investeren in een sociaal Utrecht

We zetten in op het actieplan Utrecht Zorgt waar alles uit de kast wordt getrokken om de personeelstekorten bij zorginstellingen in onze stad tegen te gaan. We investeren in praktijkondersteuners jeugd bij huisartsen en we doen een extra impuls voor de anti-discriminatie agenda.

Cultuur en sport voor iedereen

Werknemers in de culturele sector moeten kunnen werken met fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden en een goed salaris. We stellen budget beschikbaar voor de fair practice code. We kiezen voor de voortgang en opwaardering van amateurkunsteducatie. Sportpark Overvecht verdietn extra aandacht.

Vitale lokale democratie

We draaien de bezuinigingen op de lokale omroep terug alsmede de bezuiniging op de verkiezingsborden.

Dekking

Wij dekken onze investeringen onder andere door minder geld te stoppen in StartUps en ScaleUps, het verhogen van de toeristenbelasting, minder externe inhuur, minder investeren in stenen en geen verlaging van de OZB.

De gehele tegenbegroting, inclusief uitgebreide financiële toelichting leest u hieronder.

Tegenbegroting PvdA 2022