1 juni 2016

PvdA Utrecht aanwezig bij demonstratie tegen verbreding A27

Aankomende zondag protesteert de Kerngroep Ring Utrecht samen met bewoners van Lunetten tegen de verbreding van de A27. De PvdA Utrecht is tegen die verbreding naar 2 x 7 rijstroken. We vinden dat onwenselijk, onnodig en veel te duur. Dit hebben we de afgelopen jaren meerdere keren aangegeven.

De verbreding is onwenselijk omdat de geluidhinder toeneemt, de luchtkwaliteit verslechtert en het bos Amelisweerd weer verder wordt aangetast. Verbreding is, kortom, slecht voor de leefbaarheid in Lunetten, Hoograven, Rijnsweerd, Voordorp, Blauwkapel en op landgoed Amelisweerd.

De verbreding is onnodig omdat de weg niet voorkomt in de top van de fileranglijsten. Bovendien wijst onderzoek uit dat indien nodig meer auto’s kunnen worden opgevangen in de huidige ‘bak’ bij Amelisweerd.

De verbreding is duur omdat minimaal  €1,1 mrd. belastinggeld wordt opgeofferd aan een verbreding die niet nodig is voor de bereikbaarheid en schadelijk is voor veel bewoners van de stad. Dit geld kan beter worden uitgegeven aan goede alternatieven (fiets, OV) en aan een leefbare, gezonde en groene stad.

We roepen iedereen op om aankomende zondag bij de demonstratie aan te sluiten en zich te laten horen. Daarnaast kan iedereen tot en met 10 juni zijn zienswijze over dit onderwerp indienen op www.snelwegen-utrecht.nl. We roepen iedereen op om dat te doen.

Er is pas een besluit als er een definitief tracébesluit van de minister is. Dat wordt in 2017 verwacht. Tot die tijd houden we hoop dat de onzalige plannen alsnog worden afgeblazen. Samen met u werken we graag verder aan een leefbare stad!

Ruben Post
(06-38604652)