15 januari 2021

PvdA Utrecht dankt Asscher voor zijn grote en integere inzet voor onze partij

Gisteren heeft onze partijleider Lodewijk Asscher besloten zich terug te trekken als lijsttrekker voor de verkiezingen. Matthijs Kleij, voorzitter van de PvdA Utrecht en Rick van der Zweth, fractievoorzitter, geven hier een korte reactie.

”Een hard gelag. Een onverdiend afscheid voor onze partijleider.” zegt voorzitter van de PvdA Utrecht Matthijs Kleij.

”Lodewijk Asscher heeft zich jarenlang ingezet voor een eerlijker Nederland. Dat deed hij altijd integer en met volle overtuiging. Het ongelooflijke onrecht dat veel ouders is aangedaan als gevolg van de toeslagenaffaire is verschrikkelijk. Lodewijk heeft hiervoor als enige ruiterlijk zijn excuses aangeboden en daar nu ook de ultieme politieke consequentie aan verbonden. Wij zijn dankbaar voor de onvervalste linkse koers die hij de afgelopen jaren heeft uitgezet. Daar bouwen we op voort. We gaan campagnevoeren tot we erbij neervallen. Voor een eerlijke toekomst.”

Rick van der Zweth: “Het is een klap dat Asscher afscheid heeft genomen. Hij neemt de ultieme verantwoordelijkheid voor het niet weten als minister van het grote onrecht dat gedupeerden is aangedaan. Hij toont zich daarmee een groot en integer politicus waar het huidig kabinet van kan leren.

Hij is van grote waarde geweest voor onze partij. Onder zijn leiding is de klassiek sociaal-democratische koers weer ingezet waar waarden en mensen centraal staan. Wij houden dit vast en blijven dit lokaal in praktijk brengen. We danken hem voor alles wat hij voor de partij heeft betekend”.