29 mei 2019

PvdA vraagt gemeente goede voorbeeld te geven bij verhoging minimumloon

De vakbonden zijn een campagne gestart om het wettelijk minimumloon te verhogen naar €14 per uur. Een goed streven om te zorgen voor bestaanszekerheid voor iedereen die werkt. De PvdA deelt dit streven en vindt dat het wettelijke minimumloon nodig omhoog moet. Zeker in een dure stad als Utrecht is het lastig rondkomen van het huidig minimumloon.

Gemeente kan goede voorbeeld geven

De gemeente Utrecht kan hier het goede voorbeeld geven om zo veel mogelijk boven het absolute minimum te betalen. Het college heeft dit richting het Rijk al benoemd in haar lobbyprioriteiten in de Actieagenda Utrecht Schuldenvrij. Hiervoor is meer inzicht nodig.

De PvdA wil in kaart brengen welke kosten er zijn om op lokaal niveau het minimumloon te verhogen. Het gaat hierbij om werknemers direct in dienst bij de gemeente Utrecht, via inkoop en/of via aanbestedingen. Daarom heeft de partij de volgende schriftelijke vragen gesteld aan het college.

Vragen aan college

1. Is het college bereid in kaart te brengen hoeveel werknemers bij de gemeente Utrecht zelf, of via inkoop en aanbestedingen, werkzaam zijn tussen het huidig minimumloon en €14 bruto per uur?
  2. Is het college bereid in kaart te brengen welke kosten er zijn indien hier voor een verhoging wordt gekozen? Graag voor verschillende uurtarieven getrapt de kosten in kaart brengen.
  3. Kan het college aangeven bij welke afdelingen / in welke beroepen deze verhoging vooral terecht zou komen?
  4. Kan het college toezeggen bij (toekomstige) aanbestedingen een opdrachtnemer die een uurloon van minder dan €14 hanteert uit te sluiten?
  5. Kan het college daarbij aangeven welk tijdspad realistisch is om deze verhogingen door te voeren, gezien al aanbesteed en/of ingekocht beleid?
  6. Is het college het met de PvdA eens dat alle werkenden bij of via de gemeente zeker moeten zijn van een loon waar ze rond van kunnen komen en dat werkende armen niet acceptabel zijn in Utrecht?