8 februari 2019

PvdA wil dat gemeente veilige arbeidsomstandigheden in de bouw garandeert

Op 30 januari jl. is een bouwvakker bij de verbouwing van het oude postkantoor aan de Neude gewond geraakt waarbij traumahelikopter en ambulance zijn ingezet. De PvdA is geschrokken van dit ernstige ongeval.

Ernstige ongevallen

De afgelopen jaren hebben er helaas meermaals ernstige ongevallen plaatsgevonden op bouwplaatsen in Utrecht, soms zelfs met de dood tot gevolg. Deze ongelukken hebben we gezien in het Stationsgebied, bij Leidsche Rijn Centrum en nu op de Neude.

Gemeente moet veilige werkplekken garanderen

Veilige arbeidsomstandigheden moeten altijd voorop staan en dergelijke grote risico’s moeten zo veel mogelijk worden voorkomen. Deze bouwvakkers bouwen aan de toekomst van Utrecht; de gemeente heeft de morele plicht om veilige werkplekken te garanderen. Ilse Raaijmakers en Rick van der Zweth hebben daarom een aantal schriftelijke vragen gesteld over de veiligheid van bouwplaatsen en de verantwoordelijkheid van de gemeente.

De PvdA is van mening dat de gemeente een morele verantwoordelijkheid heeft om te zorgen voor veilige bouwplaatsen in Utrecht. Wij willen onder andere weten welke maatregelen de gemeente als opdrachtgever neemt om de veiligheid op de werkplaats te waarborgen. Ook willen we weten of het college bereid is hun verontwaardiging over de ongelukken uit te spreken en bedrijven aan te spreken op onveilige situaties.