15 november 2021

PvdA wil energiearmoede aanpakken

Door de almaar stijgende energieprijzen komt er steeds meer aandacht voor energiearmoede. Dit komt vooral voor bij huishoudens die een laag inkomen hebben en door de hoge energiekosten in de problemen komen. Minima wonen daarnaast vaker in slecht geïsoleerde woningen en hebben zelf het geld niet om hun huis te verduurzamen of te isoleren of zijn daarvoor afhankelijk van hun verhuurder.

Structurele energieregeling

TNO heeft recent onderzoek gedaan naar energiearmoede en becijferde dat zo’n 550.000 huishoudens in Nederland hiermee te maken hebben. In Utrecht geldt dat voor 4,2% van de huishoudens, maar in wijken als Overvecht, Noordwest en Zuidwest geldt het al voor meer dan 7% van de huishoudens. Veel minima hebben moeite rond te komen en zullen door de hoge energiekosten nóg meer keuzes moeten maken. Vaker in de kou zitten of die noodzakelijke boodschappen niet kunnen doen? Dat is natuurlijk onacceptabel. De PvdA wil dit voorkomen en stelde bij de behandeling van de Programmabegroting voor met een structurele energieregeling te komen, waarmee de overheid bijspringt. Het college heeft toegezegd hiermee aan de slag te gaan.

Energiebox

De gemeente Utrecht biedt haar inwoners een gratis energiebox aan. Met de producten en adviezen uit deze doos kunnen mensen besparen op hun energierekening en hun wooncomfort verhogen zonder dat dat hen geld kost. De energiebox is echter vrij onbekend onder Utrechters. De PvdA vroeg in een motie om de box massaal onder de aandacht te brengen, zodat meer mensen ervan kunnen profiteren. Deze motie heeft het jammer genoeg niet gehaald. Daarom brengen wij de energiebox hier onder de aandacht. Vraag hem aan bij:

Gemeente Utrecht | Energiebox

Versneld verduurzamen

Tot slot pleitte de PvdA voor het versneld verduurzamen van sociale huurwoningen. Dat scheelt in de portemonnee van bewoners én draagt bij aan de verduurzaming. De motie om hier structureel geld voor vrij te maken heeft het niet gehaald. Wij zullen ons hier zeker voor blijven inzetten!

Lees het interview met fractievoorzitter Rick van der Zweth in onderstaand artikel van DUIC.

‘Er moet meer gebeuren om energiearmoede in Utrecht tegen te gaan’