30 september 2021

PvdA wil energiearmoede bestrijden en voorkomen

Onderzoeksorganisatie TNO concludeert op basis van cijfers van het CBS dat zo’n 550.000 Nederlandse huishoudens leven in zogenoemde energiearmoede.

Het gaat om mensen die een hoge energie rekening hebben, vaak wonen in een slecht geïsoleerd huis én een laag inkomen hebben. Zeker nu bekend is geworden dat de energieprijzen de komende tijd fors zullen stijgen, zal dit probleem alleen maar groter worden.

Geen geld voor verduurzaming

TNO onderscheidt twee groepen bewoners. Enerzijds zijn er huurders van slecht geïsoleerde woningen die daar niets aan kunnen doen omdat de verhuurder over de verduurzaming gaat. Anderzijds zijn er eigenaren van energieslurpende huizen die simpelweg geen geld hebben om in een zuiniger huis te investeren.

Ongelijkheid

In Utrecht zien we een grote ongelijkheid tussen wijken, ook op dit gebied. Met name in Overvecht, Noordwest en Zuidwest hebben veel bewoners nu al te maken met energiearmoede. De PvdA wil dat de gemeente ongelijk investeert om bewoners en wijken die met de grootste problemen kampen als eerste te helpen.

Daarnaast vraagt de fractie de gemeente afspraken te maken met woningcorporaties te helpen met advies en financiële middelen om hun huis te kunnen verduurzamen en zo de energierekening omlaag te brengen. Daar kunnen het budget voor duurzaamheid of de gelden bestemd voor armoedebestrijding voor gebruikt worden. Ook kan de energiebox, met tips en hulpmiddelen breder en doelgerichter ingezet worden.

Waar ben je naar op zoek?