12 februari 2020

Regel opvang voor daklozen bij extreme weersomstandigheden

Afgelopen weekend, toen storm Ciara over ons land raasde, konden Utrechtse daklozen niet gratis terecht in de winteropvang. Dit tot verbazing van Ilse Raaijmakers, raadslid voor de PvdA.

Onveilig en onmenselijk

Raaijmakers: “Er bestaat in de grote steden een Koud Weer Regeling. Als het te koud is om op straat te slapen, mogen daklozen gratis en zonder voorwaarden binnen slapen. We hebben geen regelingen voor andere extreme weersomstandigheden. Zoals bij de storm van afgelopen weekend. Het hele land werd gewaarschuwd om niet naar buiten te gaan. Maar we laten de daklozen gewoon op straat slapen. Dat is onveilig én onmenselijk. Dat willen wij in het vervolg niet meer”.

Uitbreiding Koud Weer Regeling

D66 en GroenLinks hebben zich hierbij aangesloten en vinden het opvallend dat tijdens de storm Ciara van de afgelopen dagen de Koud Weer Regeling (KWR) niet van kracht was in Utrecht. Als mensen wordt afgeraden om de straat op te gaan, daken van huizen vliegen en er zelfs bomen op auto’s vallen, dan kan je daklozen niet op straat laten slapen. Dat is niet alleen enorm onveilig, maar ook onmenselijk. Iedereen verdient met windsnelheden tot 140 kilometer per uur een veilig onderkomen en een dak boven het hoofd.

Vragen

Ilse Raaijmakers stelt morgen tijdens het vragenuurtje van de gemeenteraad vragen met als doel dat er in Utrecht een regeling komt voor opvang bij extreme weersomstandigheden. Deze vragen zijn urgent, omdat komend weekend een nieuwe storm, met de naam Dennis, wordt verwacht. Hopelijk kunnen Utrechtse daklozen dan terecht in de opvang.

1. Is de wethouder het met ons eens dat er in Utrecht een regeling moet komen waardoor daklozen bij extreme weersomstandigheden zoals storm gebruik kunnen maken van gratis opvang, vergelijkbaar met de koud weer regeling?
  2. Is de wethouder bereid in overleg met de opvanglocaties maatregelen te treffen waardoor dergelijke opvang geregeld wordt indien er sprake is van waarschuwingen voor extreme weersomstandigheden, zoals storm?
  3. Is de wethouder bereid om in overleg met de andere drie grote steden in gesprek te gaan om de Koud Weer Regeling gezamenlijk te verruimen zodat niet alleen met kou, maar ook met andere extreme weersomstandigheden, de regeling ingesteld kan worden?
  4. De volgende storm, met de naam Dennis, wordt aankomend weekend alweer verwacht. Kan de wethouder toezeggen dat er voor dit weekend opvang voor daklozen geregeld wordt?