19 december 2017

Rekenkamer: Gemeente Utrecht schiet ernstig tekort bij begeleiding van jongeren met een arbeidsbeperking

Reactie PvdA Utrecht op Rekenkamerrapport ‘Beperkt in beeld’

Gemeente schiet weer tekort
Opnieuw kraakt de Rekenkamer Utrecht harde noten over het beleid van het Utrechtse college (D66/GL/SP/VVD) in het sociaal domein. Een paar weken geleden concludeerde de Rekenkamer dat de ondersteuning van ouderen die langer blijven thuis wonen niet toereikend is. Vandaag constateert de Rekenkamer dat de inspanningen van de gemeente om jongeren met een arbeidsbeperking te begeleiden naar werk, ernstig tekort schieten. De gemeente weet niet hoeveel jongeren met een arbeidsbeperking er zijn en heeft de doelgroep dus niet goed in beeld. De samenwerking met het onderwijs is onvoldoende. Bovendien maakt de gemeente onvoldoende gebruik van de instrumenten die ze heeft, zoals de succesvolle loonkostensubsidie, waar het beschikbare budget vrijwel onbenut blijft.

Jongeren met arbeidsbeperking
De gemeente is sinds 2015 verantwoordelijk voor het begeleiden naar werk (of andere vormen van participatie) van jongeren met een arbeidsbeperking. Maar dit verloopt in de praktijk uiterst moeizaam. Zo heeft de PvdA herhaaldelijk bij het college gepleit voor het in beeld brengen van de mensen uit deze doelgroep en het maken van strakke afspraken met het onderwijs hierover. Want als je de mensen niet kent, hoe kun je ze dan helpen? Teleurstellend en ernstig dat dit nog steeds niet is gebeurd.

Kluitje in het riet
Ook de jongeren die de gemeente wel weten te vinden, worden vaak niet goed begeleid. In het rapport staat een voorbeeld van een jongen die de gemeente belt, eindelijk bij de goede afdeling belandt en dan te horen krijgt: ‘vraag eerst maar eens een uitkering aan’, in plaats van een gesprek krijgt aangeboden over zijn mogelijkheden op de arbeidsmarkt en de mogelijkheden van gemeentelijke ondersteuning daarbij.

Nog geen 22% bereikt
Het wekt dan ook geen verbazing dat het aantal banen voor mensen met een arbeidsbeperking ver achterblijft bij de doelstellingen. Van de 310 banen die in onze regio eind 2016 hadden moeten zijn gerealiseerd, waren er slechts 68 gehaald… Beschutte werkplekken voor mensen die een extra beschermde omgeving nodig hebben, heeft de gemeente nog helemaal niet gerealiseerd, hoewel dit sinds 1 januari 2017 verplicht is.

Actieprogramma Jeugdwerkloosheid
Terecht wijst de Rekenkamer erop dat het nog onduidelijk is welke instrumenten uit het Actieprogramma Jeugdwerkloosheid, dat op 31 december 2017 afloopt, worden doorgezet in het reguliere beleid. De PvdA heeft voorgesteld het Actieprogramma ook na 2017 met eigen geld voort te zetten, maar kreeg hiervoor helaas geen steun van een meerderheid in de gemeenteraad.

Stevig debat
Teleurstellend is het ook dat het college de aanbevelingen uit het Rekenkamerrapport niet onverkort overneemt. We zullen dan ook een stevig debat gaan voeren over dit rapport en de verbeteringen die dringend noodzakelijk zijn. De jongeren met een arbeidsbeperking verdienen dat!

Ruben Post
Fractievoorzitter PvdA-Utrecht
Twitter: @PostRuben

Waar ben je naar op zoek?