Rick van der Zweth kampeert in Utrecht om woonmistanden aan de kaak te stellen

5 maart 2018

Wonen in Utrecht dreigt onbetaalbaar te worden. Afgelopen vier jaar is hier niets tegen gedaan. Om te onderstrepen dat dat anders moet, gaat lijsttrekker Rick van der Zweth vier dagen in een caravan kamperen in Utrecht.

Komende week (5 t/m 8 maart) organiseert de PvdA Utrecht de Woonweek om hier aandacht aan te besteden. Deze dagen gaat de PvdA langs veelzeggende locaties in de stad. Hier is te zien hoe het niet moet. Op iedere plek gaat het om een andere situatie.

Maandag 5 maart starten we om 13.00 uur met het tekenen van het Woonmanifest, met daarin de noodzakelijke keuzes, samen met het Tweede Kamerlid Henk Nijboer. De hele week gaan Rick en zijn team Utrecht in.

Woonweek

– In Zuilen worden huizen beplakt met protestposters in de strijd tegen de verkoop van sociale huur.

– Op de Croeselaan logeren wij bij bewoners die strijden tegen de sloop van hun woningen.

– In Haarzicht staan wij op de markt om bewoners te wijzen op de onbetaalbare nieuwbouwwijk die daar wordt gebouwd.

– Op de Uithof gaan wij BBQ’en met studenten die geen kamer kunnen vinden en daarom elke dag in een camper wonen.

Rick van der Zweth (27) is een groot talent in de politiek. Hij is de lijsttrekker van de PvdA in Utrecht in de huidige campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen.

Rick woont sinds 2009 in Utrecht, inmiddels in Hoograven. “Ik vind het tekenend als ik over de Jutfaseweg, langs Rotsoord fiets”, vertelt hij. Aan de ene kant van de Vaartsche Rijn drinken en darten volkse Utrechters in café Cobus en Ons Honk. Aan de andere kant, hemelsbreed ongeveer 50 meter, komt het nieuwe Utrecht samen om te drinken bij Klein Berlijn of te eten in de Watertoren. Daar zie je de tweedeling fysiek voor je. Het motiveert mij om Utrecht een stad voor iedereen te maken.”

Wat moet beter?

Voor een sociale huurwoning moet je in de stad Utrecht 10 jaar wachten voor een vrije sectorhuurwoning betaal je 1.000,- kale huur (en moet je 4xhet bedrag verdienen) en koopwoningen zijn onbetaalbaar zelfs als je er al tussen komt. Dit vraagt om radicaal ander woonbeleid en échte andere keuzes. Alleen dan kan iedereen zeker zijn van een fijn en betaalbaar huis in Utrecht.

Verkeerd collegebeleid

De PvdA Utrecht maakt deze keuzes. Er mag geen sociale huur gesloopt of verkocht worden zo lang er een wachtlijst is  in Utrecht. Bij alle nieuwbouw moet 30 tot 40% sociale huur en 30 tot 40% middeldure huur en koopwoningen worden gebouwd. Dit is mogelijk. Maar als de markt het laat liggen, moeten we het zelf doen. De gemeente voert daarom weer actief grondbeleid en gebruikt de grondopbrengsten om woningen betaalbaar te houden én voldoende betaalbare woningen te bouwen.

Het moet anders in Utrecht. De PvdA laat zien hoe.