8 november 2017

Rick van der Zweth lijsttrekker PvdA Utrecht

‘’In Utrecht zie ik nog steeds dat verschillende groepen Utrechters langs elkaar heen leven. Ik zie te weinig ontmoeting, te weinig uitwisseling, te weinig samenleving. Wijken als Overvecht en Kanaleneiland bestaan voor bijna 70% uit sociale huurwoningen. In andere wijken is het percentage soms nog geen 20%.

Het zijn gescheiden werelden en die tweedeling baart me zorgen. Hoe zorgen we ervoor dat mensen betaalbaar en goed kunnen wonen? Wat doen we om ervoor te zorgen dat armoede in een rijke stad wordt uitgebannen? Is goede zorg voor iedereen toegankelijk? De antwoorden op die vragen, daar draait politiek wat mij betreft om en daar moet de campagne wat mij betreft over gaan.’’

‘’De afgelopen vier jaar was er te vaak aandacht voor de verkeerde dingen. Het college van D66, GL, VVD en SP maakte meer dan eens keuzes waar de doorsnee Utrechter weinig aan heeft. Waar geven we als stad geld aan uit? Investeren we in goede armoederegelingen en het bevorderen van werkgelegenheid, of pompen we geld in prestigeprojecten van D66 met een hippe naam. Het zijn lang niet altijd slechte ideeën maar waar komt het voor in de plaats? In plaats van start-ups en scale-ups kun je ook wat doen aan de werkgelegenheid in onze wijken met een bovengemiddeld hoge werkloosheid. In plaats van citymarketing om de stad internationaal op de kaart te zetten kunnen we het geld ook in de stad zelf steken. Het college wil de Vuelta naar Utrecht halen maar van dat geld hadden we de sporthal in Hoograven misschien wel open kunnen houden. Kiezen we voor een woontoren met begroeiing in het healthy urban quarter in het stationsgebied, of kiezen we voor een sociale en gemengde wijk?

‘’Het is haast vanzelfsprekend dat de PvdA zich verzet tegen tweedeling, ongelijkheid en armoede. Ik weet zeker dat de meeste Utrechters deze idealen met ons delen. Maar het is niet vanzelfsprekend dat Utrechters ook weten wat we doen en waarom we dat doen. De partij en dat geluid moeten luid hoorbaar en duidelijk zichtbaar zijn, zodat Utrechters weten wat ze aan de ons hebben. Het is nodig dat we ons eigen linkse geluid laten horen. In de gemeenteraad en daarbuiten.’’

Met lijstrekker Rick van der Zweth gaat de PvdA Utrecht hiermee voortvarend aan de slag. We gaan campagne vieren!