10 februari 2022

Schimmige gronddeal en bewoners Rachmaninoffplantsoen in de kou

Het ging er heftig aan toe tijdens de raadsvergadering van vorige week donderdag. Er heerste chagrijn over de gronddeal en de komst van een woontoren op het Rachmaninoffplantsoen én over het schofferen van de omwonenden.

Heeft de markt het voor het zeggen in Utrecht?

Met afgrijzen kijkt de PvdA naar de gronddeal en ontwikkelingen bij het Rachmaninoffplantsoen. Grond wordt verkocht voor drie ton en een dag later doorverkocht voor 1,3 miljoen. Een miljoen winst in 24 uur! Dit is een verrekening van een andere transactie, zo geeft het college aan. Terwijl zowel het college als raad geen inzicht heeft in de transacties en dit helemaal niet kan controleren. Het is giswerk, gebaseerd op niets dan de blauwe ogen van de marktpartijen.

Rick van der Zweth: “Deze uitleg is niet te controleren. De waardestijging moet het gevolg zijn van het feit dat hier opeens gebouwd kan worden. Het college staat erbij en kijkt ernaar. Er wordt wild gespeculeerd met grond ten koste van publieke middelen en de bewoners”.

Want wat hier gebeurt is geen natuurverschijnsel. Rick: “Het is het gevolg van het beleid dat D66 voorstaat. Facilitair grondbeleid, wat in praktijk betekent dat de wethouder door elk hoepeltje springt dat hem door de markt wordt voorgehouden. Het afbouwen van erfpachtposities, waardoor de gemeente invloed uit handen geeft door grond doodleuk af te staan aan de markt. Zo bouw je geen stad en wordt het helemaal nooit betaalbaar”.

Terughoudend met verkoop van grond

De PvdA diende een motie in om vanaf nu terughoudend te zijn met de verkoop van grond en bij grote verkooptransacties de gemeenteraad vooraf te informeren over de verkoop, de bestemming en het doeleinde van de grond. Ook stelt de motie dat als er wel wordt overgegaan tot verkoop anders dan voor woningbouw, een bepaling in de verkooptransactie wordt opgenomen die toeziet op het betalen van economische meerwaarde bij wijziging van de bestemming. De motie is door het college overgenomen. Rick: “Hierdoor zijn dergelijke onacceptabele transacties vanaf nu gelukkig niet meer mogelijk”.

Bewoners in de kou

Een ander punt van ongenoegen voor de PvdA is hoe er met omwonenden is omgegaan. Rick: “Er is hier twee jaar met bewoners overlegd over het vergroenen van de parkeerplaats. Dit wordt nu, zodra een marktpartij met wat centen rammelt, overboord gegooid om er een woontoren neer te plempen. Ik noem dat een schoffering van de bewoners”. Rick diende een motie in om de ontwikkelingen stop te zetten en met de bewoners het gesprek aan te gaan over hun visie. Deze motie heeft het niet gehaald en zo staan de bewoners nog steeds in de kou.