Tegen de sloop aan de Croeselaan

10 december 2021

Eind november is het bestemmingsplan Beurskwartier vastgesteld in de Utrechtste gemeenteraad. Het laatste moment en de laatste kans om de onwenselijke sloop van de sociale huurwoningen aan de Croeselaan tegen te houden. Rick van der Zweth heeft namens de PvdA een laatste poging gedaan om de sloop tegen te houden.

Rick begon het debat over de grote fouten die zijn gemaakt in de Utrechtse politiek, zoals het dempen van de singel, het slopen van de Utrechters en meer. Nu is er een laatste kans om weer een grote fout tegen te houden. De bewoners en de stad laten zich al jaren horen, de oppositie laat zich al jaren horen en toch zet het college de sloop onverkort door.

Een grote fout. De PvdA heeft daarom een alternatief plan uitgewerkt waarin de woningen worden gespaard en de hechte gemeenschap er zou kunnen blijven wonen. Dit plan hield in dat de woningen van de Korenbeurs tot het kleine parkeerterrein tegenover de Rabobank behouden zouden worden. De rest van het bestemmingsplan kan dan zelfs ongewijzigd overeind blijven.

De PvdA gaf aan, samen met de SP, PvdD, DENK en de PVV, dat zij zelfs het bestemmingsplan zouden steunen als de coalitie bereid was het voorstel te steunen en deze woningen te sparen. Uit het plan blijkt ten slotte dat het kan. Helaas hield de meerderheid van de gemeenteraad hier onverkort aan vast en is ons plan verworpen. De ‘zichtlijnen’ en een stukje park waren schijnbaar belangrijker dan de bewoners.

Logischerwijs hebben wij dan ook tegen het bestemmingsplan gestemd. Het is een grote fout dat de woningen gesloopt worden. Een fout waar we later als stad spijt van gaan krijgen. Gelukkig is het wel gelukt de voorwaarden voor de huurders bij het verhuizen aanzienlijk te verbeteren. Zij krijgen een even grote woning als voorheen, een verhuisvergoeding en gelijke huur. Een schrale troost, maar het geeft gelukkig zekerheid voor de bewoners.