14 november 2016

Terugblik slotdebat begroting 2017

Tijdens het slotdebat deed de Partij van de Arbeidfractie meerdere voorstellen om van Utrecht een eerlijkere stad te maken. Een overzicht:

• Onze moties ‘Meer banen en leefbare wijken’ en ‘Meer banen voor Utrechters met een afstand tot de arbeidsmarkt’ worden uitgevoerd. De gemeente creëert extra banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en investeert in de openbare ruimte in onder meer Kanaleneiland en Overvecht.
  • Met steun van alle partijen behalve de VVD, is onze motie ‘Steun voor mantelzorgers’ aangenomen. Het college van B en W zoekt locaties waar mensen die gebruik maken van mantelzorg tijdelijk kunnen verblijven, om zo de mantelzorgers te ontlasten.
  • Ouderen en mensen met een lichamelijke beperking zijn niet altijd in staat hun vuilnis naar de inzamelplek te brengen. Als zij geen beroep kunnen doen op buren of familie, kunnen zij rekenen op hulp van de gemeente. Het college heeft de motie ‘Bij het nieuwe inzamelen maatwerk voor mensen met beperkingen’ overgenomen.
  • Voor de motie ‘Gelijke kansen voor alle Utrechtse kinderen’ die we samen met GroenLinks indienden, is steun van een ruime meerderheid van de gemeenteraad. De gemeente zal daarom werk maken van het tegengaan van kansenongelijkheid in het onderwijs.
  • Jongerenoverlast ga je niet alleen tegen met repressie maar ook door te zorgen voor goed jongerenwerk. Onze motie ‘Voldoende voorzieningen voor jongeren’ is gelukkig overgenomen door het college.

Een aantal plannen kon helaas niet op voldoende steun rekenen. Onder andere voor uitbreiding van de buurtteams om problemen met schulden tegen te gaan, een oproep aan het college om niet alleen te spreken over participatie maar Utrechters ook écht bij plannen te betrekken, een amendement voor investering in de cultuursector en een amendement om te zorgen voor degelijke secundaire arbeidsvoorwaarden voor gemeenteambtenaren, redden het niet.

Lees hier een volledig overzicht van de moties en amendementen.

Voor vragen kun je contact met me opnemen via 06 18119590 of [email protected]

Volg me op twitter: @marleenhaage

Waar ben je naar op zoek?