21 december 2018

PvdA spreekt met voltallige oppositie afkeuring uit over gang van zaken Uithoflijn

Motie van afkeuring

De PvdA heeft namens de voltallige oppositie een motie van afkeuring ingediend over de gang van zaken rond de Uithoflijn. De opsomming van fouten, het patroon dat daarbij ontstaat en de hoge meerkosten als gevolg maken dat wij een dergelijke zwaar middel gepast vonden. De motie van wantrouwen hebben wij niet gesteund omdat wij niet geloven dat het op dit moment goed voor het project Uithoflijn zou zijn om het vertrouwen in de wethouder op te zeggen. Er komt een nadere uitwerking hoe de gemeenteraad met zulke grote (infrastructurele) projecten om moet gaan in de toekomst om voortaan zulke meerkosten te voorkomen. Dat is nu de grootste opgave voor Utrecht.

Helaas werd de motie niet gesteund door de collegepartijen Groenlinks, D66 en CU en is dan ook niet aangenomen.

Uithoflijn-debacle in het kort

De Uithoflijn is een uiterst pijnlijk dossier. Bestuurlijk geblunder, een onprofessionele organisatie en soms simpelweg knulligheden hebben geleid tot enorme meerkosten. Alle Utrechters gaan waarschijnlijk 102 miljoen Euro extra betalen voor een tram die veel te laat wordt opgeleverd.

Conclusies van de Rekenkamer

• De samenwerking tussen de gemeente, provincie, de projectorganisatie en ander direct betrokkenen, zoals de hoofdaannemer BAM, is afgelopen jaren slecht verlopen;
  • Er is onvoldoende opvolging gegeven aan adviezen en audits waardoor deze slechte samenwerking onnodig lang heeft voortbestaan;
  • De wethouder mobiliteit heeft hier vervolgens onvoldoende bestuurlijk op gestuurd om dit te veranderen;
  • Dit heeft aanwijsbare meerkosten tot gevolg gehad, die simpelweg voorkomen hadden kunnen worden;
  • De informatievoorziening aan de gemeenteraad was “niet tijdig,” “niet consistent,” “niet altijd volledig” en is dus ernstig tekort geschoten;
  • Kosten, zoals de VEB-kosten, maar ook van aanpalende projecten, zijn te lang onbekend gebleven  en de wethouder mobiliteit heeft onvoldoende gestuurd om deze kosten integraal in beeld te krijgen.

Dat is wat “samen sturen” van een project inhoudt. Het gevolg: enorme kosten voor de stad.

De wethouder erkent nu eindelijk dat er veel fouten zijn gemaakt en de informatievoorziening beter had gemoeten. Maar het pijnlijke gevolg is dat de gemeenteraad hierdoor onvoldoende in positie is gebleken om het college te controleren.

De toekomst

Het allerbelangrijkste is om in de toekomst te voorkomen wat bij de Uithoflijn is misgegaan. De Rekenkamer doet daar aanbevelingen voor. Het is van het grootste belang dit bij het vervolg van de Uithoflijn toe te passen maar ook bij de andere “grote en complexe projecten” die op ons afkomen zoals U-Ned en de NRU. We zien helaas nog steeds veel risico’s dat dit opnieuw zal gebeuren. Daarom diende de ChristenUnie, mede namens de PvdA, een motie in om de aanbevelingen onverkort over te nemen en toe te passen voor het vervolg bij de Uithoflijn en andere grote projecten die op ons afkomen.