Door Rick van der Zweth op 11 juni 2019

Utrechters schuldenvrij: ambitieuze aanpak schulden

Afgelopen week is de ambitieuze actieagenda Utrecht Schuldenvrij aangenomen door de gemeenteraad. Wij zijn daar erg blij mee.

Actieagenda Utrecht Schuldenvrij

Schulden zijn, zelfs in een rijk land als Nederland en een welvarende stad als Utrecht, een structureel en diepgeworteld probleem. Nog altijd kampt ongeveer 20% van de Utrechters met uitzichtloze schulden met alle (gezondheids)klachten, stress en andere gevolgen van dien. De PvdA is daarom blij met de grote inzet om het verschil te maken.

Maatregelen

Zo staan er in de actieagenda maatregelen waar de PvdA Utrecht al vaak om heeft gevraagd:

• Het standaard saneren van schulden met een saneringskrediet bij één schuldeiser.
  • Een proef met het overkopen van schulden bij huishoudens in Overvecht (n.a.v. een motie van de PvdA).
  • Brede vroegsignalering met corporaties, (zorg)verzekeraars, werkgevers, scholen et cetera.

Saneringskrediet

Dit zijn maatregelen om écht het verschil te maken en de schuldenindustrie te doorbreken. Utrechters zitten nu te vaak in zware en langdurige trajecten, waar meerdere schulden en schuldeisers hen op de nek zitten. Na afloop van de trajecten kan vaak alsnog maar een klein deel van de schulden worden terugbetaald. Door te werken met een saneringskrediet wordt vooraf afgesproken wat moet worden terugbetaald en wordt de gemeente de enige schuldeiser. Dit brengt rust. Mensen met schulden krijgen weer perspectief en ook de schuldeisers hoeven niet drie jaar lang achter het geld aan te zitten.

Experiment extra versnelde aanpak Overvecht

In Overvecht gaan we dankzij een motie van de PvdA nog een stap verder. Bij wijze van experiment worden bij specifieke huishoudens “geldzorgen versneld weggenomen,” oftewel opgekocht. Het bedrag dat met een saneringskrediet over drie jaar tijd nog moet worden terugbetaald, wordt hier versnels opgelost. De hele industrie wordt er tussenuit gehaald en zo kunnen mensen snel weer een goed bestaan opbouwen. Dit is een keuze voor een écht andere aanpak. Wij zijn benieuwd naar de resultaten.

Nog 2 voorstellen PvdA overgenomen

Naast de uitvoering van onze motie in Overvecht zijn ook de twee moties van de PvdA bij de actieagenda Utrecht Schuldenvrij overgenomen. Ten eerste vroegen wij aandacht voor goede hulpverlening van Utrechters die in de (financiële) problemen dreigen te komen maar nu nog geen betalingsachterstanden hebben. Zij worden nu te vaak van het kastje naar de muur gestuurd. Raadsbreed is deze motie ondersteund en aangenomen. Ten tweede vroegen wij bij de overheveling van een deel van het budget van Stadsgeldbeheer (voor schuldhulpverlening van kwetsbare Utrechters) naar MO BW (beschermd wonen) te voorkomen dat dit leidt tot het remmen van nieuwe aanmeldingen, tot de groei van wachtlijsten of tot groei van hulp via beschermingsbewind. De wethouder pakt deze handschoen op en gaat hierop toezien.
Wij zijn blij met de ambitieuze keuzes die worden gemaakt in de actieagenda en de aangenomen moties. Nu is het tijd dit in de praktijk te brengen. Aan de slag!

Rick van der Zweth

Wat mij motiveert: Utrecht is een prachtige stad, maar we staan voor grote uitdagingen. De woningmarkt is totaal overspannen, veel van onze stadsgenoten hebben moeite om de rekening te kunnen betalen en de pandemie en energiecrisis heeft veel Utrechters op een nog grotere achterstand gezet. Wat ik al langer zie in onze stad, is een

Meer over Rick van der Zweth

Waar ben je naar op zoek?