31 januari 2019

Verkiezingsprogramma PvdA Provinciale Staten: Zeker zijn van Utrecht voor iedereen

Met Utrecht gaat het goed. De economie groeit, de werkloosheid daalt, zowel mensen als bedrijven willen zich graag in onze provincie vestigen. Maar dit betekent niet dat het met iedereen in onze provincie goed gaat.

Economische groei is niet per definitie goed

Sterker nog, we zien Utrecht steeds meer veranderen in een provincie waar het alleen nog goed toeven is als je hoog opgeleid bent en een goedgevulde portemonnee hebt. Voor veel mensen is het moeilijk om een betaalbaar huis te vinden, een passende stage of baan te vinden, zich door Utrecht te verplaatsen, of te investeren in zonnepanelen op het dak. Bovendien zorgen al deze mensen en bedrijvigheid ervoor dat onze landschappen maar ook de luchtkwaliteit – en daarmee de gezondheid van  iedereen – onder druk komt te staan. Economische groei is dus niet per definitie goed.

Grenzen aan de groei

De Partij van de Arbeid wil de tweedeling tussen diegenen die het steeds beter krijgen en degenen die minder profiteren tegengaan. In onze ogen heeft iedereen recht op de zekerheid op werk, op goede en betaalbare huisvesting, op onderwijs, op toegankelijk vervoer en op een gezonde leefomgeving. Ja, oude idealen, maar actueler dan ooit. Zij vormen de sociaaldemocratische rode draad in dit programma voor de verkiezingen voor de Provinciale Staten van Utrecht in 2019.

Dit betekent, om alweer een oude slogan aan te halen – ditmaal van de Club van Rome uit 1972- dat er ‘grenzen zijn aan de groei’. Willen we echt zo hard ons best doen om nóg meer bedrijven naar Utrecht te halen, ook als dit nog meer files, druk op de woningmarkt en aantasting van de leefbaarheid betekent? Moeten we er niet voor zorgen dat ook mensen die niet kunnen investeren in dure warmtepompen, zonnepanelen of een elektrische auto kunnen meeprofiteren van de voordelen van de energietransitie? Moeten we straks echt een kaartje kopen om te genieten van onze mooie natuur- en recreatiegebieden?

Eerlijke verdeling

De PvdA kiest voor provinciaal bestuur dat niet is gericht op méé groei maar op een eerlijke verdeling daarvan. Dit betekent scherpe keuzes maken, die soms haaks staan op het huidige beleid. We zetten in op meer betaalbare woningen, ook als dit niet anders dan buiten de bebouwde kom kan. We willen de marktwerking uit het OV halen, zodat het laten rijden van een buslijn een politieke keuze is, geen (louter) financiëe. We schieten dure investeringen in energiezuinige oplossingen voor. We kiezen voor duurzame landbouw, die geen afbreuk doet aan de Utrechtse landschappen maar daar een natuurlijk onderdeel van uitmaakt.

Luisteren

De provincie is voor veel mensen een onbekende bestuurslaag. Dat zou geen reden mogen zijn om onze inwoners niet serieus te nemen. Onze fractie heeft de afgelopen periode helaas gemerkt dat de provincie vaak onzorgvuldig omgaat met de inspraak van bewoners als het gaat om zaken die hen direct raken zoals de aanleg van een weg langs (of in plaats van) hun huis of tuin, of bij plaatsing van windturbines. De PvdA staat voor een provincie die luistert naar haar burgers en helder communiceert over de beïvloedingsmogelijkheden.

Een duidelijk kader daarvoor ontbreekt en is hard nodig. Wie kiest voor de PvdA, doet dat niet alleen voor de provincie Utrecht. De nieuwe Provinciale Staten van Utrecht en die van de andere provincies kiezen op hun beurt de leden van de Eerste Kamer. Stem op de partij die provinciaal en nationaal staat voor een eerlijke samenleving waarin iedereen gelijkwaardig mee kan doen –stem PvdA!

Meer weten?

Meer weten over de plannen van de PvdA voor onze provincie? Lees het hele verkiezingsprogramma via onderstaande link.