2 februari 2018

Toelichting college over miljoenendeal Kanaleneiland onvoldoende

In Kanaleneiland zijn voormalig sociale huurwoningen verkocht aan een belegger uit Qatar die in een jaar tijd minstens €23 miljoen heeft verdiend met het doorverkopen van de woningen. Die woningen worden inmiddels verhuurd voor de hoofdprijs, vertonen na renovatie gebreken, terwijl de eigenaar voor bewoners onbereikbaar is. De PvdA blijft erbij: dit was een slechte deal voor Utrecht en deze huurders.

Harde kritiek

De PvdA heeft in de aanloop naar het debat, en in het debat zelf, harde kritiek geuit op de gesloten deal. De woningen zijn voor een appel en een ei verkocht, de winsten verdwenen naar Qatar, de huurders betalen 900 a 1000 euro kale huur, wonen in woningen die zo kort na de renovatie alweer gebreken vertonen en kunnen nergens met klachten terecht. Wethouder Jansen (SP) en wethouder Geldof (VVD) stonden erbij en keken ernaar. De raad werd niet actief geïnformeerd. Dat is kwalijk. Zeker aangezien er op de kritiek bijna schamper werd gereageerd: ‘Je kunt als wethouder nou eenmaal niet alles weten’ .

Slechte deal

Het is belangrijk dat er een divers woonaanbod is in Kanaleneiland en daar hoort ook huur in de vrije sector bij. In andere wijken zagen we eerder hoe deze opknapten door een diverser woningaanbod. Voor ons is een mix van sociale huur, vrije sector huur van laag tot hoog en een mix van koop altijd ideaal.  Het is echter een gemiste kans om wanneer je een wijk aanpakt en nieuwe vrije huur mogelijk maakt,  geen eisen te stellen aan investeerders. Zonder eisen, zonder criteria vooraf, kunnen de huren ongelimiteerd stijgen, verdwijnt de winst volledig in de zak van de investeerder, krijg je er woningen met gebreken voor terug en heb je als gemeente geen stok om mee te slaan. Tegen een deal als deze zullen wij ons altijd uitspreken. Dit past namelijk op geen enkele manier bij de woningmarkt die wij voorstaan. Een woningmarkt waar voor iedereen plek is, en waar iedereen zeker kan zijn van een goede en betaalbare woning.

Motie van afkeuring

De wethouders toonde geen enkele zelfreflectie en wezen de deal ook niet af. Daarnaast is ook de gemeenteraad niet tijdig geïnformeerd, terwijl wij al in februari  kritische vragen stelden. Alle raadsleden moesten het nieuws over deze deal vernemen uit de krant  en er is veel ambtelijk besloten, zonder politieke sturing vanuit het college. De PvdA heeft om die reden een motie van afkeuring ingediend. Deze kreeg helaas geen steun van andere partijen.

Knokken voor goede woningen

De PvdA staat ervoor dat je als Utrechter zeker kunt zijn van een betaalbare en goede woning in een fijne buurt. Wij staan ervoor dat de gemeente zich híer voor inzet, ook als je in zee gaat met een particulier investeerder. Zo creëren we een Utrecht waar het voor iedereen fijn wonen is.

Waar ben je naar op zoek?