31 augustus 2022

Versneld toewijzen woningen aan statushouders leidt tot fors aantal extra woningen in Utrechten

Vlak voor de zomer besloot de gemeente Utrecht haar nek uit te steken en te zorgen voor een versnelde toewijzing van woningen aan statushouders. Net als alle andere Nederlandse gemeenten heeft Utrecht de wettelijke taak om een bepaald aantal statushouders woonruimte toe te wijzen. Utrecht liep achter met haar taakstelling en de schrijnende situatie in Ter Apel deed de gemeente beseffen dat directe actie nodig was.

Utrecht steekt nek uit

“Radicale tijden vragen radicale oplossingen”, aldus PvdA-Wethouder Dennis de Vries in de Volkskrant van 26 augustus. 490 statushouders moesten binnen zes weken aan woonruimte geholpen worden; vrijwel alle vrijkomende sociale huurwoningen werden aan hen toegewezen.

Het plan leidde tot veel commotie. De gemeente ontving honderden reacties en telefoontjes. Dit leidde zelfs tot bedreigingen. Toch zette de gemeente het plan door. De Vries: “Het is ontzettend fijn dat we dit hebben gedaan. We hebben onze nek uitgestoken. Kijk naar de toestand in Ter Apel, waar honderden mensen buiten slapen. Dat vind ik zo schrijnend. Door ons gaat de druk er een beetje af”.

En, het plan is geslaagd: de groep is binnen vier weken gehuisvest en vanaf maandag 29 augustus zijn de vrijkomende sociale huurwoningen weer beschikbaar voor iedereen. Andere gemeenten zijn ook enthousiast en willen het voorbeeld van onze stad volgen.

1000 extra woningen

De inzet van Utrecht heeft daarnaast geleid tot een mooie afspraak met het Rijk. De gemeente had namelijk bedongen dat er iets tegenover haar inzet moest staan. Er moest extra perspectief komen voor andere woningzoekenden in de sociale sector. De eerste resultaten van deze zogenaamde regiodeal zijn bekend. In 2023 worden er 1000 tijdelijke woningen in de stad Utrecht gerealiseerd. Het Rijk maakt hier 12 miljoen euro voor vrij. Voor een zestal andere gemeenten in de regio stelt het Rijk 6 miljoen euro beschikbaar voor de bouw van 500 woningen. De tijdelijke woningen betreffen sociale huurwoningen en komen voor een brede groep inwoners beschikbaar: starters, studenten, spoedzoekers en kwetsbare en bijzondere doelgroepen. In Utrecht komen de woningen op het BEFU-terrein, de Pagelaan en Wetering-Zuid. Voor de realisatie van nog meer tijdelijke woningen in 2024 en 2025 gaat de gemeente op een later tijdstip in gesprek met de landelijke overheid.

Burgemeester Sharon Dijksma zei op het NOS-journaal: “De komende jaren worden er in de regio 100.000 woningen gebouwd. De urgentie is groot, er is een enorme woningnood in onze regio. We hebben teveel mensen die op een wachtlijst staan. Dit is een oplossing die als goede buffer kan gelden in de tussentijd”. En wethouder De Vries: “Dankzij dit akkoord wordt de kans om in Utrecht een woning te vinden weer ietsje groter”.