3 februari 2022

Voorkom achterstanden op de basisschool: investeer in voorschoolse educatie

Vandaag spreekt de Utrechtse gemeenteraad over voorschoolse educatie en over het lerarentekort. Raadslid Hester Assen: “Bij beide onderwerpen vinden wij dat het college te weinig doet om de problemen aan te pakken. Dat is enorm schadelijk voor de kansengelijkheid in de stad”.

Voorkom achterstanden

In dit stuk gaan we in op de voorschoolse educatie. Het is inmiddels duidelijk dat het voorkomen van achterstanden op een zo jong mogelijke leeftijd moet beginnen. Eigenlijk al direct, maar zeker vanaf de leeftijd van 2,5 jaar. Daar is de voorschoolse educatie voor opgezet. Tot 2018 was het in Utrecht goed georganiseerd en werd 95% van de kinderen met een indicatie bereikt. Inmiddels is dit gezakt, onder andere door bezuinigingen en corona, naar 67%. Assen: “Nu missen we dus honderden kinderen voor wie voorschoolse educatie het verschil kan maken tussen wel of niet met een achterstand op de basisschool beginnen. En we weten allemaal hoe ontzettend moeilijk het is om achterstanden in te lopen, laat staan hoe moeilijk dat nu, door de impact van corona, wel niet is. Dit schaadt de kansen van kinderen op goed onderwijs en daarmee op het ontwikkelen van hun talenten voor de rest van hun leven”.

Kwaliteit

In het AD stond deze week een artikel waarin werknemers van de voorschoolse educatie aan het woord kwamen. Hun verhalen laten zien hoe schrijnend de situatie is. Niet alleen worden veel meer kinderen met een achterstandspositie niet bereikt, ook de kwaliteit staat onder druk. Assen: “Je hoeft maar naar de medewerkers te luisteren en je ziet wat je kunt doen om te zorgen voor hoger bereik en betere kwaliteit. Zodat werknemers hun werk met meer rust, voldoening en kwaliteit kunnen doen. Tijd en kwaliteit kosten geld. Maar als je gelijke kansen serieus neemt, maak je daar geld voor vrij”. Assen dient een motie in waarin opgeroepen wordt tot het uitvoeren van een onderzoek naar de kwaliteit van de voorschoolse educatie in Utrecht en de aanbevelingen van dit onderzoek te gebruiken voor de inrichting ervan.

Meer toeleiders

Assen schetst de manier om per direct iets te doen aan het verhogen van het aantal kinderen dat gebruik maakt van de voorschoolse educatie. Ze wil investeren in extra toeleiders, zeker in de wijken waar het bereik nog lager is dan gemiddeld. Ook hiervoor dient ze een motie in. “Omdat het ontzettend belangrijk én noodzakelijk is dat alle kinderen in onze stad eerlijke kansen krijgen”, aldus Hester Assen.

Lees hier het artikel uit het Algemeen Dagblad: