20 mei 2020

Voorkom dat mensen eenzaam sterven

Deze week werd Utrecht opgeschrikt door het bericht dat een man in Lombok overleden werd aangetroffen in zijn woning. Deze man bleek al langere tijd dood te zijn en heeft waarschijnlijk maanden dood in zijn huis gelegen.

Helaas hebben wij al vaker gehoord van mensen die eenzaam sterven in onze stad en soms weken of zelfs maanden dood in hun huis liggen voordat zij gevonden worden. Ilse Raaijmakers maakt zich hier veel zorgen om en heeft de volgende schriftelijke vragen gesteld aan het college.

Vragen

1. Zijn er gegevens beschikbaar over dergelijke situaties? Hoe vaak komt dit voor in Utrecht?
  2. Was de man uit Lombok bekend bij instanties en/of bij de hulpverlening?
  3. Er komt in juli een raadsbrief met een update en evaluatie over de Utrechtse Aanpak Eenzaamheid. Is hierin ook aandacht voor eenzaam sterven en maatregelen om dit te voorkomen? Zo nee, kan dat alsnog worden toegevoegd?
  4. Mensen worden opgeroepen om om te kijken naar elkaar. Dan moet er natuurlijk ook een plek zijn waar zij hun zorgen kunnen uiten. Waar kunnen Utrechters terecht als zij zich zorgen maken om iemand die mogelijk vereenzaamt? Als er geen eenduidig meldpunt is, kan dat alsnog geregeld worden zodat mensen op een makkelijke manier aan de bel kunnen trekken bij zorgen?
  5. Op welke manier krijgen omwonenden nazorg als zij zoiets schokkends in hun buurt meemaken?

Update

Zodra de antwoorden op de vragen binnen zijn, zullen wij jullie via deze site informeren.