Door Rick van der Zweth op 24 mei 2018

Weer grote financiële tegenvaller bij aanleg tramnetwerk

Op 23 mei ontving de Provinciale Staten een Statenbrief over de extra kosten van het project Vernieuwing Regionale Tramlijn (VRT). Dit is een tramlijn van Utrecht (Centraal Station) naar Nieuwegein-IJsselstein (de SUNIJ-lijn).

Deze tram wordt bovendien gekoppeld aan de Uithoflijn, waardoor reizigers zonder overstap van het gehele traject gebruik kunnen maken.

Financiële tegenvaller

In de brief wordt gemeld dat er aanvullende kosten zijn van €15 tot €20 miljoen bovenop het eerder toegezegde krediet €141,2 miljoen door de provincie.

Het is teleurstellend dat de belastingbetaler wederom wordt geconfronteerd met een grote financiële tegenvaller bij het aanleggen van een tramnetwerk. Dit komt bovenop de eerdere extra kosten van minimaal €84 miljoen voor de Uithoflijn die zowel bij onze gemeente als de provincie neervallen.

PvdA wil duidelijkheid

De PvdA wil hier duidelijkheid over en stelt daarom de volgende vragen aan het college:

1. Hoe beoordeelt het college de nieuwe informatie die met de Provinciale Staten is gedeeld? Kan het college aangeven welke gevolgen dit heeft voor de gemeente Utrecht en de ontwikkelingen in het Stationsgebied?
  2. Kan het college aangeven bij welke overheid deze extra kosten vallen? Verwacht het college dat de gemeente Utrecht (gedeeltelijk) zal moeten delen in de extra kosten?
  3. De SUNIJ-lijn zal worden gekoppeld aan de Uithoflijn. Kan het college aangeven wat de nieuwe inzichten van de provincie betekenen voor deze doorkoppeling? Heeft dit financieel of qua planning effect op het project de Uithoflijn? Deze doorkoppeling zou in 2020 gereed zijn zodat reizigers in één keer door kunnen reizen van Nieuwegein-IJsselstein naar de Uithof. Blijft dit het geval?
  4. Wie heeft er op dit moment zicht en de regie op de koppeling van de SUNIJ-lijn met de Uithoflijn en is de wethouder daar op dit moment bij betrokken? Kan de wethouder toezeggen hier een rol te pakken om in de toekomst tegenvallers te voorkomen?
  5. De provincie treft op dit moment beheerskosten. Is het volgens het college nodig om dit ook in de gemeente Utrecht te doen?
Rick van der Zweth

Wat mij motiveert: Utrecht is een prachtige stad, maar we staan voor grote uitdagingen. De woningmarkt is totaal overspannen, veel van onze stadsgenoten hebben moeite om de rekening te kunnen betalen en de pandemie en energiecrisis heeft veel Utrechters op een nog grotere achterstand gezet. Wat ik al langer zie in onze stad, is een

Meer over Rick van der Zweth