7 april 2016

Weer onzekerheid thuiszorg

Het recente faillissement van thuiszorgorganisatie TSN zorgt voor veel beroering in de stad. Voor cliënten en werknemers zorgt het voor onzekerheid. Omdat mijn fractie de ontstane zorgen deelt, heb ik het college van B en W de afgelopen weken gewezen op signalen die we ontvingen. Vandaag stel ik opnieuw vragen nu blijkt dat de overname van het contract van TSN alles behalve vlekkeloos verloopt.

Onrust
Voordat TSN failliet ging maar al wel in zwaar weer verkeerde, ontstond er onrust bij mensen die van TSN te horen kregen dat ze mogelijk minder hulp zouden krijgen, terwijl op de gemeentewebsite werd verzekerd dat alle cliënten van TSN hun gebruikelijke zorg zouden ontvangen. Reden om het college om opheldering te vragen.

Faillissement
Na het faillissement was het voor medewerkers afwachten welke organisatie hun nieuwe werkgever werd. Een bod van Buurtzorg Nederland op het contract van TSN werd door het college afgewezen. Ik vroeg de wethouder om duidelijkheid over de overname van het contract van TSN.

Solliciteren op eigen baan
Inmiddels is het contract van TSN overgenomen door T-zorg, en daarmee ook de medewerkers. Tot mijn verbazing hoorde ik van thuiszorgmedewerkers dat zij nu op hun eigen functie moeten solliciteren. Contact met FNV Zorg leerde dat ook bij hen vergelijkbare meldingen zijn binnengekomen. Dit was nou juist niet de bedoeling. T-zorg zou de medewerkers van TSN overnemen en cliënten zouden op die manier hun vertrouwde thuiszorgmedewerker behouden. De wethouder heeft dit de raad toegezegd.

Weer ontstaat er onrust. Medewerkers dachten zeker te zijn van behoud van hun baan en de cliënten dachten verzekerd te zijn van thuiszorg door hun vertrouwde hulp. Daarom vraag ik samen met GroenLinks en de SP aan het college of zij grondig willen uitzoeken wat er aan de hand is. We vragen de wethouder om ervoor te zorgen dat T-zorg zich aan de gemaakte afspraken houdt: thuiszorgmedewerkers behouden hun baan en de cliënten ontvangen zorg van dezelfde hulp als voor het faillissement. Hopelijk komt hiermee een definitief einde aan de onrust die is veroorzaakt door het omvallen van TSN.

 

FNV Zorg is een meldpunt gestart voor problemen met huishoudelijke zorg in Utrecht, voor zowel cliënten als medewerkers.

 

Voor vragen kun je contact met me opnemen via 06 18119590 of [email protected]

Volg me op twitter: @marleenhaage