2 november 2020

Werk voor iedereen: aan de slag met structurele basisbanen

In de commissie Mens en Samenleving is donderdag 29 oktober gesproken over maatschappelijke banen.

Rick van der Zweth pleitte voor basisbanen: duurzaam werk met maatschappelijke waarde om mensen uit de uitkering aan het werk te helpen. Rick: “Zo bieden we mensen perspectief en versterken we onze publieke voorzieningen.

Werk voor iedereen

Werk voor iedereen moet het streven van de gemeente zijn, zeker in deze onzekere tijden.  Een baan zorgt niet alleen voor inkomen, maar ook voor waardering, sociale contacten en persoonlijke ontwikkeling. Helaas blijkt voor veel Utrechters een reguliere baan te hoog gegrepen. Zij willen echter wel graag aan de slag en kunnen van grote maatschappelijke waarde zijn voor onze stad. Een belangrijke vraag is voor wie we de banen gaan realiseren.

Basisbanen

Van der Zweth: “De PvdA wil basisbanen voor alle mensen die nu langdurig niet aan het werk komen. Het gaat om werk met een hoog maatschappelijk belang.  Waardoor we mensen aan het werk helpen en onze publieke voorzieningen versterken. Denk aan wijkconciërges, hulp op scholen, parkbeheerders, toezichthouders in speeltuinen en gastheren en –vrouwen in overheidsgebouwen. Dit moeten duurzame, structurele banen zijn. Helaas kiest dit college voor tijdelijk werk om de ‘arbeidsmarktpositie te verbeteren’ van werkzoekenden, gericht op doorstromen naar regulier werk.  Maar: doorstroom is de doodsteek van het systeem”. Juist voor de kwetsbare groep met een grote afstand tot de arbeidsmarkt kan de focus op doorstroom zorgen voor stress en zelfs terugval in de uitkering. Wij willen beleid dat zich richt op duurzaam werk.

Financiering

Dit kost natuurlijk geld. Maar het is van groot belang om niet alleen te rekenen met wat het in de uitkering scheelt, maar ook te kijken naar wat het opbrengt aan gezondheidskosten en verdere ondersteuning én wat het aan maatschappelijke waarde oplevert voor de stad. Daarnaast kunnen we coalities sluiten in de stad. Dit kan met marktpartijen maar ook met maatschappelijke organisaties en buurtinitiatieven zoals Samen030. Dat geldt ook binnen de gemeente: laat andere beleidsterreinen meefinancieren. Bijvoorbeeld Openbare Ruimte voor parkbeheerders, Jeugd voor toezicht in de speeltuinen, maar kijk ook naar bestaande voorbeelden: de wijkconciërge in Oost wordt betaald via het Ondernemingsfonds en in Lombok via het project Kanaalstraat. De wethouder heeft in het debat toegezegd te kijken of het mogelijk is dit te organiseren.

Wees ambitieuzer

Van der Zweth roept het college op ambitieuzer te zijn. “Realiseer structureel werk met maatschappelijke waarde. Doe dit samen met de stad om veel en verschillend werk te realiseren. Zo helpen wij mensen aan het werk en versterken wij onze publieke voorzieningen.