10 februari 2020

Wethouder ziet ernst van lerarentekort in en komt met aanvullend plan

De Utrechtse Onderwijs Agenda gaat in op de belangrijkste thema’s in het Utrechtse onderwijs voor de komende jaren en is opgesteld door de gemeente met het Utrechtse onderwijs zelf. Raadslid Hester Assen is blij met de focus daarin op gelijke kansen op goed onderwijs voor ieder kind, maar vroeg zich wel af wat hier nu in de praktijk echt van terecht komt. Een aantal factoren in Utrecht zet die gelijke kansen namelijk enorm onder druk.

Factor 1 is het lerarentekort. Als PvdA vinden we dat in de eerste plaats het kabinet meer moet doen om dit tegen te gaan, maar ook in Utrecht zelf kunnen we meer. Er ontbreekt nog een goed beeld van de omvang van het lerarentekort en ook een aanpak. In Utrecht neemt het tekort toe, ook omdat het in Utrecht steeds moeilijker is een betaalbare woning te vinden en dat de parkeerkosten voor leraren een hoge kostenpost zijn.

Factor 2 is de korting op het geld dat Utrecht krijgt van het kabinet om achterstanden bij kinderen tegen te gaan, voordat ze naar school gaan en als ze op school zitten. Dit treft de meest kwetsbare kinderen, de scholen waarop deze kinderen zitten en hun leraren. Doordat er minder geld is krijgen de kinderen minder kans hun achterstanden in te lopen en neemt de werkdruk voor hun leraren toe.

Toezeggingen van de wethouder

Hester vroeg tijdens de raadsbehandeling via twee moties aan de wethouder om het lerarentekort in Utrecht in beeld te brengen en een aanvullend plan op te stellen om het lerarentekort te bestrijden. Deze moties heeft de wethouder overgenomen dus deze worden uitgevoerd. Ook heeft de wethouder toegezegd:

• de gemeenteraad snel een update te sturen over de voortgang van Voorschoolse Educatie en het bereik van kinderen. Ook gaat de wethouder verkennen of we al voorschools onderwijs kunnen aanbieden vanaf 2 jaar i.p.v. 2,5 jaar;
  • het aantal nieuwe Pabo-studenten en de uitval daarvan bij te houden, zodat we daar op in kunnen spelen;
  • de gemeenteraad te informeren of de voorrangsregeling bij sociale huurwoningen en woningen in de middenhuur-categorie voor leraren, zorgpersoneel en politie goed benut wordt;
  • voor het behoud van de Brede School Academie te blijven zoeken naar andere partijen die dit willen financieren.

We zijn als PvdA blij dat het lerarentekort goed in beeld wordt gebracht zodat we daar beter op kunnen sturen, we zijn blij dat een extra aanpak daarvan volgt en ook met de andere toezeggingen. Daarom hebben wij ingestemd met de Utrechtse Onderwijs Agenda. Wij hebben benadrukt dat we de urgentie willen blijven zien om alles op alles te zetten om gelijke kansen op goed onderwijs te bieden en de problemen in het Utrechtse onderwijs te bestrijden.

Hier kun je de volledige inbreng van Hester (v.a. minuut 55.00) terugzien.

Motie Extra inzet op lerarentekort

Waar ben je naar op zoek?