Wie staat mee op voor Utrecht? Meld je aan voor de programmacommissie gemeenteraadsverkiezingen 2022!

6 mei 2020

We zitten midden in een crisis die nog jaren zijn sporen zal achterlaten in onze samenleving. Het is meer dan ooit tijd om op te staan en scherpe keuzes te maken voor het Utrecht van straks. De PvdA Utrecht wil dat doen in zijn programma voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2022. Het programma wordt samengesteld door onze programmacommissie. Hiervoor zijn we op zoek naar enthousiaste leden! Welke leden willen daarover meedenken vanuit onze sociaaldemocratische waarden? Wie gaat mee in gesprek met Utrechters, leden en niet-leden, om de beste ideeën te vinden?

Voor de adviescommissie van het verkiezingsprogramma zoekt het bestuur mensen met passie en diverse achtergronden. Gesprekken met belangstellenden kunnen onderdeel zijn van de selectieprocedure. De uiteindelijke samenstelling maken we in de loop van deze zomer bekend. Tijdens de Algemene Ledenvergadering van 30 september presenteren we de commissie formeel aan onze leden. (Goed om te weten: dit najaar stellen we ook een kandidaatstellingscommissie samen. Hiervoor volgt een aparte sollicitatieprocedure. Het lidmaatschap van de programmacommissie en de kandidaatstellingscommissie is niet verenigbaar.)

Heb je belangstelling? Hieronder vind je de opdracht, de afspraken over de samenstelling van de programmacommissie en hoe je je aanmeldt.

De programmacommissie voor de gemeenteraadsverkiezingen 2022

Opdracht:
De commissie presenteert in het najaar van 2021 een programma, met focus en duidelijke politieke keuzes, aan onze leden. Keuzes die de PvdA in Utrecht herkenbaar maken. Omdat ze zijn gebaseerd op onze sociaaldemocratische waarden én op een duidelijke visie op de toekomst van onze stad. Een stad die grote uitdagingen kent om ervoor te zorgen dat iedereen kan meedoen. Uitdagingen die door de huidige crisis de komende jaren waarschijnlijk alleen nog maar groter worden.

Ons verkiezingsprogramma 2022 sluit aan op de waarden zoals beschreven en toegelicht in Van Waarde. Het behandelt op alle belangrijke terreinen de grote uitdagingen waar Utrecht nu en straks voor staat. Het programma biedt houvast voor de toekomstige fractie en voor eventuele collegeonderhandelingen. Voor de totstandkoming ervan gaat de commissie zoveel mogelijk en zo open mogelijk in gesprek met de stad.

Samenstelling

De programmacommissie wordt geleid door Anneke Westerlaken (lees verderop meer over Anneke). Het bestuur stelt voor een programmacommissie samen te stellen van in totaal maximaal 10 personen die in samenhang voldoen aan de volgende criteria:

• minimaal één lid van de huidige raadsfractie;
  • minimaal één lid van het afdelingsbestuur als schakel tussen bestuur en commissie;
  • minimaal één lid uit de vorige programmacommissie om ervaringen te delen;
  • de commissie beschikt over voldoende diversiteit in leeftijd, man/vrouw, achtergrond, netwerk en expertise.

Dat betekent dat er in totaal maximaal 6 plekken te verdelen zijn (excl. voorzitter, huidig fractielid, bestuurslid en lid van de programmacommissie GR2018).

Aanmelden
Je kunt je opgeven door je CV en een korte motivatie  te sturen aan de secretaris van de afdeling ([email protected]), vóór 7 juni. Geef daarin duidelijk aan wat je drijft en hoe jij aansluit bij de wensen voor de samenstelling van de commissie.

Wil je eerst meer weten? Aarzel dan niet om  contact op te nemen met de voorzitter van de afdeling Matthijs Kleij (0653120302 of [email protected]).

Over de voorzitter van de commissie
Anneke Westerlaken, geboren in 1983, is een typische ‘stapelaar’. Ze is begonnen op het MBO in Utrecht en heeft recentelijk in deeltijd een bestuurskunde master afgerond aan de Universiteit Utrecht.

In haar werkende leven is ze gestart als maatschappelijk werker in het welzijnswerk, waaronder de dak- en thuislozen opvang in Utrecht. Sindsdien begaan met emancipatie- en participatievraagstukken. In 2018 gestart als bestuurder bij vakbond CNV, met onder andere de portefeuille zorg en welzijn en Internationaal vakbondswerk.
Anneke woont sinds 2003 in Utrecht. Tijdens haar studententijd in Oudwijk, maar inmiddels met haar vriend en hun twee dochters in Rivierenwijk.