18 november 2020

Wij presenteren: Utrechts Plan van de Arbeid

Werk is de basis voor bestaanszekerheid. Werk zorgt voor inkomen, maar ook voor plezier, waardering, een sociaal netwerk en persoonlijke ontwikkeling. En heeft bovendien ook nog eens een positieve invloed op het welzijn en gezondheid van mensen. Goed werk is onmisbaar in een stad als Utrecht.

Impact corona

Corona heeft helaas een enorme impact op de werkgelegenheid in onze stad. Duizenden mensen verliezen hun baan en veel ondernemingen moeten de deuren sluiten. Nog meer Utrechters weten niet zeker of zij straks nog werk hebben. Het einde van de crisis is nog lang niet in zicht. En als we niks doen zullen nóg meer mensen hun werk verliezen.

Sturende overheid

Om ervoor te zorgen dat Utrecht een stad blijft met voldoende en goed werk is een krachtige en sturende overheid nodig. Een overheid die mensen aan het werk helpt en bijdraagt aan herstel van de economie. Wij doen in ons  Utrechtse Plan van de Arbeid  voorstellen om mensen intensief te ondersteunen, werk te creëren en als gemeente het goede voorbeeld te geven. Zo investeren wij gericht in de toekomst van de stad en onze inwoners.

Werk voor Jongeren

Ons eerste speerpunt is werk voor jongeren. Jongeren worden hard getroffen door de coronacrisis. Zij werken vaak in horeca of winkels, sectoren die hard geraakt zijn, of hebben onzekere, flexibele contracten. In de afgelopen maanden is maar liefst 11% van de jongeren werkloos geworden. Wij willen het volgende:

• Werk maken van het Actieplan Jeugdwerkloosheid
  • Instellen van een Jeugdservicepunt
  • Actief benaderen van schoolverlaters met passend aanbod qua werk en extra scholing

Werk op maat

Veel mensen verliezen hun baan. Tegelijk is er veel werk dat niet wordt gedaan omdat het is wegbezuinigd of omdat er personeelstekorten zijn. Dit vraagt om maatwerk.

• Mensen actief begeleiden naar werk in de zorg, het onderwijs of bij de politie
  • De gemeente realiseert basisbanen
  • De gemeente neemt extra werkmatchers aan
  • Werkzoekenden krijgen een vast contactpersoon en werkmatchers werken in de wijk

Gemeente als voorbeeld

De gemeente is één van de grootste werkgevers in de stad. De gemeente moet goed werk in de praktijk brengen en zo het goede voorbeeld laten zien.

• We nemen de beveiliging, catering en schoonmaak in eigen dienst
  • We verhogen het minimumloon naar 14 euro per uur voor al het personeel bij de gemeente
  • We vragen van organisaties die subsidie krijgen dat zij een goede balans tussen flexibel en vast werk hanteren en hun werknemers een fatsoenlijke beloning bieden

Goed werk

Niet alleen het hebben van werk is van belang. Ook fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden en een zeker contract tellen mee. De gemeente pakt hierin wat ons betreft een voortrekkersrol.

• We voeren een actief vestigingsbeleid
  • Er komt een Plan huisvesting en goed werk voor arbeidsmigranten
  • We zetten een netwerk op om afspraken te maken over de platformeconomie

Plan in de praktijk

Ons Plan van de Arbeid wordt ingebracht bij de bespreking van de Programmabegroting 2021. Fractievoorzitter Rick van der Zweth: “Het is zeker nu hard nodig dat er iets gebeurt en dat de gemeente zich krachtig opstelt. We dienen moties in op alle genoemde actiepunten en hopen zo bij te dragen aan herstel van de economie, het creëren van werk en goede arbeidsomstandigheden voor Utrechters”.