6 februari 2019

Woningen in Overvecht van het gas af: wie betaalt dat?

Zaterdag 9 februari gaan fractie- en bestuursleden en vrijwilligers van de PvdA Utrecht langs in Overvecht. Om te luisteren naar bewoners. Te luisteren naar  zorgen die zij hebben over het gasloos maken van hun woningen.

Duurzaam

Alle woningen in Nederland gaan de komende jaren van het gas af. Dat gebeurt omdat heel Nederland overgaat op duurzame energie. Zo zorgen we ervoor dat de aarde ook voor volgende generaties behouden blijft.

Overvecht

De gemeente Utrecht heeft besloten om te beginnen met de wijk Overvecht. Dat was zeker niet de keuze van de PvdA. Waarom beginnen in een wijk die al voor zoveel uitdagingen staat? Waar bewoners zich overvallen voelen door het besluit?

Wie betaalt?

Een belangrijke vraag in de duurzaamheidsdiscussie is: Wie gaat de verduurzaming betalen? Natuurlijk moeten woningen duurzamer worden. Natuurlijk moeten we zuiniger omspringen met energie. Maar wij willen niet dat bewoners daar de volledige rekening voor moeten betalen.

De PvdA doet er alles aan om ervoor te zorgen dat bewoners zo min mogelijk nadeel ondervinden van het gasloos maken van hun woning. We hebben in de Tweede Kamer voorgesteld om de rekening eerlijker te verdelen. Bijvoorbeeld door bedrijven meer te laten meebetalen. Wij willen de opbrengsten daarvan gebruiken om de energiebelasting te verlagen en extra te investeren in duurzame energie. Juist in Overvecht willen we voorkomen dat mensen in financiële problemen raken door een hogere energierekening.

Meepraten?

Heeft u hier een mening over? Of wilt u in discussie met mensen van de PvdA? Gaat ook uw woning van het gas af en maakt u zich zorgen? Kom zaterdag naar Overvecht en praat mee.