18 januari 2017

Zorgen om de zorg van morgen

Op dinsdag 24 januari organiseren onze buren van de PvdA Hilversum een interessant en belangrijk debat over de toekomst van de zorg. Lees verder voor meer informatie of kijk op www.toekomstdebat.nl

Politieke en maatschappelijke keuzes in de Hilversumse en nationale zorg

Staatssecretaris Martin van Rijn en huisarts en bestuurder Lucas Fraza kruisen de degens over de toekomst van onze zorg. Is ons zorgsysteem gered, maar is de patiënt nu de klos? Afgelopen periode was kostenbeheersing het centrale politieke thema in de zorg, maar het patiëntenbelang dreigt inmiddels onder te sneeuwen.

In het kabinet Rutte II zijn minister Edith Schippers (VVD) en staatsecretaris Martin van Rijn (PvdA) verantwoordelijk voor een van de grootste transities in de zorg uit de afgelopen decennia. Ondanks de, internationaal gezien, goede staat van ons zorgstelsel is de kritiek op vele aspecten van de zorg niet mals: de zorg is te duur, de overheid bezuinigt teveel, de verzekeraars deugen niet, er zijn te weinig handen aan bed en er wordt teveel verwacht van de participerende, zelfregelende burger.

Bestaat de participerende burger in de zorg?

Er tekent zich bij de zorggebruikers een tweedeling af. Verschillen op basis van maatschappelijke status en opleidingsniveau worden steeds zichtbaarder. De participerende burger, de zelfregelende zorgconsument blijkt maar ten dele te bestaan. Zo doet 40% van de groep kwetsbaren in de samenleving geen beroep op voorzieningen uit de WMO, terwijl ze er wel recht op hebben.

Hoe zorgen we dat iedereen de zorg krijgt waar hij of zij recht op heeft?

Gemeenten, zoals bijvoorbeeld Hilversum, houden geld over. In totaal geven ze 300 miljoen minder uit aan de WMO dan voorzien, terwijl grote groepen niet de juiste zorg krijgen waar ze recht op hebben.

Schrijf je in als bezoeker van het debat

Het debat is voor iedereen toegankelijk, maar geef je wel even op als bezoeker. Meer informatie en een inschrijfformulier vind je op www.toekomstdebat.nl.

19.30    Inloop

20.00    Start programma

• Twee korte inleidingen door:
    • Cor Calis (ex-directeur Havenziekenhuis, consultant) over de landelijke problemen in de zorg
    • Nelleke Degenhart (raadslid PvdA Hilversum) over de Hilversumse problemen in de zorg
  • Debat tussen Saami Akrouh (raadslid PvdA Hilversum) en Haitske van de Linde (raadslid VVD Hilversum) over de situatie in Hilversum
  • Debat tussen Lucas Fraza (huisarts en bestuurder) en Martin van Rijn (staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport)
  • Afsluitende forumdiscussie
  • Borrel na