14 februari 2019

Zorgen om toekomst Lukasschool in Kanaleneiland

De Volkskrant wijdde op 12 februari jl. een artikel aan de Lukasschool op Kanaleneiland. De Lukasschool heeft te maken met afnemende instroom van leerlingen. Door nieuwbouw en renovatie verandert de wijk, maar nieuwe bewoners kiezen veelal voor andere scholen buiten de wijk.

Goed Onderwijs

De analyse hiervan is dat de school zwart is. Er wordt wel degelijk goed onderwijs geboden, dat beamen niet alleen ouders maar concludeerde eerder ook de Inspectie. In het artikel is te lezen: “Utrecht gelooft niet, anders dan bijvoorbeeld Amsterdam, dat leerlingenstromen te sturen zijn met bijvoorbeeld beperkende maatregelen voor inschrijving op scholen.” De wethouder wordt daarna als volgt geciteerd: “De schoolbesturen kunnen zelf hun aannamebeleid bepalen. De gemeente kan helpen bij de dialoog en meer bewustwording.”

Tegengaan segregatie

Hester Assen van de PvdA stelt vanmiddag (mede namens de SP en de PvdD) , nav het artikel: ‘De wijk wordt witter, de school niet’, de volgende vragen:

• Welke indruk heeft de wethouder overgehouden aan haar bezoek aan de Lukasschool?
  • Zou de wethouder het zonde vinden als de Lukasschool uiteindelijk agv teruglopende leerlingaantallen moet sluiten, en zo ja, wat wil zij er aan doen om dit te voorkomen?
  • Uit het artikel kregen wij niet de indruk dat de wethouder er alles aan gelegen is segregatie in het onderwijs tegen te gaan. Klopt dit en zo niet, wat wil de wethouder wel doen om segregatie tegen te gaan?
  • Welke relatie ziet de wethouder tussen segregatie en kansengelijkheid in het onderwijs?
  • Als we segregatie in het onderwijs tegen willen gaan kan dit niet zonder ook te kijken naar woningbouw en huisvesting van scholen. In welke mate vindt hierover overleg plaats tussen de wethouder en haar collega wethouder wonen? Is de wethouder betrokken bij nieuwbouwplannen over het inpassen van nieuwe scholen en voorschoolse educatie?
  • Bij de behandeling van de voorjaarsnota vroegen wij de wethouder werk te maken van voorinschrijvingen op basisscholen voor het 3e jaar van een kind omdat dit kansenongelijkheid in de hand werkt. De wethouder ontraadde toen deze motie terwijl wij vroegen toe te zien op landelijke wetgeving. Welk beeld heeft de wethouder nu over het bestaan van lijsten met voorinschrijvingen op basisscholen en vindt ze het wenselijk dit tegen te gaan?

Raadsinformatie bijeenkomst op 11 april

Maar er moet méér gebeuren om de segregatie in het Utrechtse onderwijs tegen te gaan. Hester Assen heeft het initiatief genomen om een raadsinformatiebijeenkomst te organiseren op 11 april aanstaande. Hester: “We praten die avond over welk beleid je zou kunnen voeren om tot gemengde scholen te komen en of dit wenselijk en effectief is. Iedereen met interesse in dit onderwerp is van harte welkom. Het is ook mogelijk die avond i n te spreken.  Wie dat wil kan mij mailen, op adres: [email protected] “.