Magazijn de Zon krijgt nieuwe bestemming voor de hele stad

Door Hester Assen op 17 maart 2023

De gemeente maakte vandaag bekend dat een intentieovereenkomst gesloten is met het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum als nieuwe huurder van Magazijn de Zon. Met dit museum krijgt dit pand opnieuw een invulling met grote maatschappelijke waarde voor onze stad en zal Utrecht een nieuw rijksmuseum rijker zijn. Wij zijn enorm blij dat een nieuwe bestemming is gevonden voor dit pand en dat daarmee deze mooie locatie behouden wordt voor alle Utrechters.

De afgelopen jaren is vaak gesproken over Magazijn de Zon en de nieuwe invulling ervan. Veel stemmen gingen op om het pand te verkopen of te verhuren aan de hoogste bieder. We hebben er als PvdA steeds voor gestreden dat dit beeldbepalende pand een publieke en toegankelijke functie zou behouden waarbij het gebouw en de geschiedenis ervan echt tot zijn recht kwam. We denken dat die met het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum, dat nu nog in Den Haag zit, gevonden is.

Het Literatuurmuseum/ Kinderboekenmuseum trekt nu zo’n 100.000 bezoekers per jaar en is van plan dit aantal minimaal te verdubbelen op de nieuwe locatie. De gemeenteraad zal hierover besluiten.

Magazijn de Zon
Magazijn de Zon de officiële naam van het pand waar eerder de Openbare Bibliotheek, Boekhandel Broese en designzaak Mobach zaten. Een enorm beeldbepalend gebouw voor Utrecht en haar inwoners waar decennialang duizenden Utrechters, jong en oud, boeken lazen. Het oudste deel van het pand is gebouwd in 1850. Vanaf eind 19e eeuw zit Vroom & Dreesmann hier en worden meerdere panden aangrenzend aangekocht en verbouwd waarna in 1933 een groot blok gebouwen ontstaat.

De gemeente koopt het pand in 1972 en vanaf dat moment zitten de bibliotheek, Broese en Mobach in het pand tot de eerste twee verhuizen naar het verbouwde postkantoor. Nu wordt het pand tijdelijk gebruikt door het Nijntjemuseum (i.v.m. de verbouwing van het museumpand aan de Agnietenstraat) en detailhandel.

Maatschappelijke functie
Het was na het vertrek van de bibliotheek, Broese en Mobach zeker niet vanzelfsprekend dat Magazijn de Zon opnieuw een maatschappelijke functie zou krijgen. In de gemeenteraad waren veel partijen er voorstander voor om het pand te verkopen of te verhuren zonder eisen te stellen aan de functie. Daarmee was de kans groot dat de publieke functie verloren zou zijn gegaan (zoals we helaas zagen bij Galerie Modernes waar nu vooral kantoren zitten). We hebben ons als PvdA steeds verzet tegen de verkoop van dergelijke panden om te voorkomen dat de maatschappelijk functie verloren gaat en omdat verkoop op de langere termijn niet de financieel beste optie is.

Raadslid Hester Assen: “We zijn altijd fel geweest op de automatische neiging om panden zoals deze te verkopen aan de hoogste bieder. We zijn blij dat we eraan vast hebben gehouden dat voor Magazijn de Zon gezocht moest worden naar een maatschappelijke invulling met een publieke functie voor Utrechters. Kijk nu wat dit oplevert: een plek waar Utrechters van alle leeftijden plezier kunnen beleven aan boeken en literatuur!”

Hester Assen

18-1-2024: Hester Assen is om persoonlijke redenen met verlof als raadslid. Lees hier haar verlofbrief. Titus Stam vervangt haar de komende periode. Hesters portefeuilles zijn de komende tijd als volgt verdeeld onder de raadsleden: Jeugd en Jeugdzorg: Mohamed Talhaoui Onderwijs, bibliotheken, volksgezondheid en sekswerk: Ilse Raaijmakers Veiligheid, stationsgebied, vastgoed, asiel&integratie, cultuur, erfgoed: Titus Stam n.b. voor de onderwerpen

Meer over Hester Assen