19 januari 2015

Verslag Hét Rode Café: hoe sociaal en democratisch zijn we nog?

boekschuurmanhess_F4DEE84A5AECA845C1257D47004F51E9_6 (1)Net zoals in zijn boek “Voettocht naar het hart van het land” was het buiten bar en boos, de avond dat partijfilosoof Jan Schuurman Hess Hét Rode Café in Utrecht bezocht, op maandag 12 januari. De regen striemde tegen de ruiten van Café Willem Slok, terwijl binnen een mooi aantal belangstellenden zich verzamelden voor deze bijzondere aflevering van Hét Rode Café. Jan werd geïnterviewd over zijn twee jaar durende wandeltocht door Nederland, zijn talloze belevenissen en zijn zoektocht naar de staat van de sociaal-democratie in het land. Zijn bevindingen zijn niet allemaal hoopgevend. Veel van de mensen die hij onderweg tegenkomt zijn hun vertrouwen kwijt. Vaak allang in de PvdA, en soms wat korter ook in de overheid en in de democratie. Het is daarom volgens Jan de hoogste tijd om ons als sociaal-democraten te herpakken. Aan de hand van drie voorbeelden (een orgeldraaier, die ook bij het PvdA-congres een mooie rol zal hebben, de kleine scholen, die ondanks alle tegenwind toch een toekomst lijken te hebben, en het opheffen van het vangstverbod op de wolhandkrab, waardoor kleinschalige visserij toch doorgang kan vinden) is er volgens Jan zeker en vast perspectief. Wanneer de PvdA zich meer op mensen én waarden gaat richten, en het bestuurlijke en het handhaven van instituties laat varen, is er genoeg voedingsbodem voor een sterkere PvdA. En die is knalhard nodig, in tijden waarin de tegenstellingen tussen groepen in de samenleving groeien en geen enkele oplossing meer simpel is.

Ons afdelingslid Sven van den Berg verzorgde dit keer de gesproken column, onder de veelzeggende titel: het goede gevoel!

De aanwezigen debatteerden lustig mee en stelden kritische vragen. Jan pareerde de kritiek dat hij vooral denkt in kleinschalige oplossingen en “dat vroeger alles beter was”. Ook een toevallig aanwezige journalist van RTV Utrecht deed z’n zegje, waarmee Hét Rode Café z’n reputatie als ideeën- en debatplek absoluut eer aandeed. De volgende aflevering is in februari 2015, datum en plek volgen.