Erkenning voor Utrechtse gemeenteambtenaren door goede arbeidsvoorwaarden
Het college bezuinigt fors op de secundaire arbeidsvoorwaarden van het gemeentepersoneel. Het gaat onder andere om toeslagen, reiskostenvergoedingen, fiets- en openbaarvervoervergoedingen.
In een bloemlezing is te lezen dat er grote onvrede heerst onder het personeel. Men heeft het gevoel niet gewaardeerd te worden en zoals een ambtenaar zei: “Wij hebben de afgelopen jaren meer dan genoeg voor de kiezen gekregen, het heeft veel gevergd om te wennen aan de steeds maar nieuwe applicaties, de verhuizing naar het stadskantoor, iedere keer maar weer nieuwe reorganisatierondes en uiteindelijk dezelfde hoeveelheid werk blijven doen maar nu met veel minder capaciteit. Op erkenning hoeven we hiervoor niet te rekenen.”
Het college baseert zich op een besluit uit 2012, waarin een taakstelling is opgenomen voor het personeel. We zijn echter 4 jaar verder en het gaat financieel goed met de stad. Desondanks kiest het college er toch voor om deze bezuinigingen door te zetten.
Er wordt veel gevraagd van onze ambtenaren, daarom vind ik dat zij op een goede manier ondersteund en beloond dienen te worden bij en voor hun werk. Het gemeentepersoneel moet kunnen rekenen op goede arbeidsvoorwaarden en er moet aandacht zijn voor de onvrede die onder de ambtenaren leeft.
Daarom ga ik het college vanavond de volgende vragen stellen:
- Hoe reageert u op de vele reacties van ontevreden ambtenaren?
- Kunt u zich voorstellen dat ambtenaren die hard gewerkt hebben om de reorganisatie binnen de gemeente Utrecht te realiseren, zich nu in de steek gelaten voelen door hun werkgever? Bent u zich ervan bewust dat dit tot demotivatie leidt?
- Bent het met de PvdA eens dat goede arbeidsvoorwaarden belangrijk zijn in de ondersteuning van het personeel?
- Is het college bereid om de bezuinigingen terug te draaien?
Meer informatie: vragenuur 27 oktober 2016