Spoeddebat Uithoftram: wethouders moeten veel strakker sturen
De tram naar De Uithof: een even mooie als noodzakelijke ambitie. De tram had al lang moeten rijden. Heel lang zou het 2015 worden. Daarna 2018. Nu wordt het eind 2019. En ook die planning is nog allerminst zeker…
Opgevouwen in lijn 12
De geschatte meerkosten als gevolg van de nieuwste vertraging bedragen maar liefst € 84 mln. Op dit moment… Er is een reële kans dat het nog meer wordt. Dit is heel veel (belasting)geld afgezet tegen het totale budget van ongeveer € 400 mln. Tot overmaat van ramp werden we geconfronteerd met een zeer kritisch rapport over de ‘organisatiegereedheid’ van het project. Die is –kort samengevat- niet op orde. Dit heeft niet alleen gevolgen voor de ingebruikname. Maar vooral voor de uiteindelijke exploitatie van de tram!
Dit is zeer ernstig. Allereerst voor alle reizigers die nog steeds opgevouwen in lijn 12 van en naar de Uithof moeten. Voor het functioneren van het OV-systeem in onze stad. En voor alle belastingbetalers in de provincie Utrecht die de rekening moeten ophoesten.
Spoeddebat
Er was dus alle aanleiding voor een stevig debat met de verantwoordelijke wethouders Van Hooijdonk (GroenLinks, Verkeer) en Everhardt (D66, Stationsgebied). In dat debat, afgelopen donderdag, heb ik namens de PvdA betoogd dat het in dit project sterk lijkt te ontbreken aan politiek/bestuurlijke sturing op de resultaten. Zo maakte wethouder Everhardt, al sinds 2010 verantwoordelijk voor het spannendste stukje van het tramtracé, het Stationsgebied, tot onze verbazing geen deel uit van de ‘stuurgroep’ die het ambtelijke project moest aansturen. Inmiddels is hij nog steeds geen lid, maar schuift hij wel regelmatig aan… En wethouder Van Hooijdonk maakte zich wel zorgen over problemen met het veiligheidssyteem en de tramremise –twee ‘randvoorwaardelijke’ zaken die officieel niet tot de projectorganisatie behoorden…- maar ze slaagde er niet in haar verantwoordelijke collega-bestuurder in de provincie tot actie aan te zetten. Toen de rookwolken waren opgetrokken bleek de schade minimaal € 84 mln., die volledig op het bordje van de beide overheden terecht komt, en dus niet verhaald kan worden op particuliere partijen.
Hoe nu verder?
Want de tram rijdt nog steeds niet en de risico’s op nog meer vertraging en nog hogere kosten zijn nog steeds fors…
De beide wethouders zegden beterschap toe. Er komt een ‘verbeterplan’ samen met de provincie. Wel was het zeer teleurstellend dat onze motie die de politieke sturing op dat verbeterplan en de informatievoorziening aan de raad op papier vastlegde, werd verworpen.
Een raadsbrede motie die het college opdroeg alternatieve vervoersopties in kaart te brengen, werd wel door het college overgenomen.
Vandaag voeren onze collega’s in Provinciale Staten een debat over het debacle met de Uithoftram. Zie hier het bericht van mijn collega Rob van Muilekom hierover: https://psutrecht.pvda.nl/nieuws/krijgt-gedeputeerde-staten-uithoflijn-nog-op-rails/
Wordt dus zeker vervolgd…