Onderwijzend personeel moet kinderen in armoede kunnen helpen
De PvdA wil dat scholen en onderwijzend personeel meer mogelijkheden krijgen om kinderen in armoede zonder bureaucratische rompslomp direct te kunnen helpen. Rick van der Zweth stelt hier vanmiddag vragen over aan de wethouder.
Enquête
Uit een vorige week gepubliceerde enquête onder 700 basisschoolleraren door DUO Onderwijsonderzoek&Advies (1) blijkt dat veel leraren vinden dat hun school méér kan doen voor kinderen die opgroeien in armoede. Ruim 28% geeft aan dat de school te weinig onderneemt en de meeste leerkrachten zien dat armoede onder hun leerlingen nadelig uitpakt voor de leerprestaties (54,1%) en sociaal-emotionele ontwikkeling (76,6%). Leraren geven bovendien aan dat zij niet weten hoe dit aan te pakken en ook weten zij niet waar ze terecht kunnen.
Belangrijke rol voor scholen
Maar liefst één op de negen kinderen groeien in Nederland op in armoede, volgens cijfers van de Kinderombudsvrouw (2). Ze wijst er al jaren op dat het armoedebeleid voor deze kinderen tekortschiet. In het rapport Alle kinderen kansrijk (2017) schrijft ze dat alleen subsidies niet toereikend zijn en er een integrale aanpak nodig is: een intensieve samenwerking tussen gemeente, het onderwijs en zorginstanties. Scholen zijn de eerste die het horen als kinderen problemen ondervinden door geldgebrek van hun ouders en spelen daarom een belangrijke rol in zo’n integrale aanpak. Het ingrijpen van de school heeft zin én hoeft leraren nauwelijks extra tijd te kosten, stelt lector Kassenberg, die samen met Mariëtte Lusse (Hogeschool Rotterdam) onderzocht hoe je als school leerlingen die in armoede opgroeien, kunt helpen.
Vragen
1. Herkent de wethouder het geschetste beeld ook op Utrechtse scholen? Zijn er afspraken gemaakt met scholen over het ondersteunen van leerlingen die in armoede leven? Weten leraren bij welke instanties/fondsen ze kunnen aankloppen om kinderen en hun ouders (financiële) hulp te laten krijgen?
Wij hebben in de (overgenomen) motie Onderbesteding U-pas (11 juli 2019) voorgesteld om een reserve (fonds) voor de U-pas in te stellen, waarmee een “Noodfonds voor kinderen” ingesteld kan worden om armoede onder kinderen tegen te gaan. Op die manier kunnen kinderen laagdrempelig, zonder bureaucratische rompslomp snel geholpen worden wanneer dit nodig is. Onderwijzend personeel van scholen is vaak het beste in staat armoede te signaleren. Steden zoals Apeldoorn hebben positieve ervaringen met het laagdrempelig beschikbaar stellen van dergelijke hulp via onderwijzend personeel.
- Ziet de wethouder mogelijkheden om in Utrecht een direct noodfonds (á 2000 Euro) ter beschikking te stellen aan scholen, waarmee kinderen snel geholpen kunnen worden? Zo nee, welke andere mogelijkheden zijn er om via scholen en onderwijzend personeel kinderen te ondersteunen?
(1) https://didactiefonline.nl/artikel/armoede-schaadt-leerprestaties
(2) https://didactiefonline.nl/artikel/armoede-schaadt-leerprestaties