Hoe kunnen we kwetsbare leerlingen die dit jaar eindexamen doen ondersteunen?
Deskundigen waarschuwen voor grote achterstanden als gevolg van het afstandsonderwijs. Het Financieel Dagblad kopte op 8 februari jl zelfs ”Tot 40% van de leerlingen dreigt te zakken voor het eindexamen”.
Ook LAKS ziet dat leerlingen zich door de verscherpte coronamaatregelen niet goed kunnen voorbereiden op de eindexamens en verwacht dat veel minder scholieren zullen slagen.
Betaalbaar
Huiswerkbegeleiding en bijlessen zijn echter een kostbare aangelegenheid. Voor veel ouders is dit eigenlijk onbetaalbaar, zeker als hun kind dit een aantal maanden nodig heeft. Gelukkig zijn er in onze stad een aantal mooie initiatieven, zoals Durf te Dromen en Leren voor de Toekomst, waar kinderen uit minder draagkrachtige gezinnen, voor een betaalbaar bedrag terecht kunnen. In andere steden, zoals bijvoorbeeld Den Haag, worden in de bibliotheek gratis bijlessen aangeboden door ervaren docenten.
Wat hebben leerlingen nodig?
Voor de zomer stelde het kabinet hier al 244 miljoen euro voor beschikbaar. Scholen in het primair en voortgezet onderwijs en mbo-instellingen hebben hier veel gebruik van gemaakt. Het gestelde subsidieplafond in het voortgezet en primair onderwijs is overschreden. Met 38 miljoen euro extra kunnen alle aanvragen gehonoreerd worden, als ze voldoen aan de voorwaarden. In het mbo zijn alle aanvragen inmiddels al ingewilligd. In totaal kunnen hiermee meer dan 300.000 leerlingen en mbo-studenten geholpen worden.
Scholen kijken wat hun leerlingen nodig hebben en welke aanpak daar het beste bij past. Ze kunnen ervoor kiezen om dit uit te besteden, zoals ook bij zomerscholen niet ongebruikelijk is. Scholen die samenwerken met het Rijk en gemeenten in de Gelijke Kansen Alliantie, kunnen kosteloos gebruik maken van een groep onderwijsexperts, die scholen helpen effectieve inhaalprogramma’s vorm te geven.
Hoe worden kwetsbare leerlingen ondersteund?
Hester Assen wil van het college weten hoe de meest kwetsbare leerlingen die dit jaar eindexamen moeten doen ondersteund kunnen worden. Zij stelt daarover vandaag mondelinge vragen aan de wethouder. Hester: “Ik wil weten of de wethouder een overzicht heeft van Utrechtse scholen die deze subsidie hebben aangevraagd. Zijn er in Utrecht ook scholen die geen gebruik maken van de subsidie om achterstanden in te lopen? Zo ja, hoe bereiken zij kwetsbare leerlingen die dit jaar eindexamen doen”?
Verder zal zij vragen of in Utrecht op deze manier alle kwetsbare leerlingen bereikt worden. En voor de korte termijn, worden met name de leerlingen die dit jaar eindexamen moeten doen in de gelegenheid gesteld bijlessen en/of begeleiding aan te vragen? En zo nee, hoe zorgen we ervoor dat de minimaal de kwetsbare groep eindexamenleerlingen bereiken met extra ondersteuning zodat ze maximaal voorbereid en met vertrouwen hun eindexamen tegemoet gaan?
Beantwoording
De wethouder gaf in haar beantwoording aan dat alle Utrechtse scholen subsidie hebben aangevraagd om eindexamenleerlingen extra lessen, trainingen en begeleiding te geven. De scholen hebben alle leerlingen in beeld en kunnen alle eindexamenkandidaten die dat willen ondersteunen.