Utrecht investeert extra in gelijke kansen voor ieder kind

Door Ilse Raaijmakers op 17 oktober 2024

Als PvdA hebben we ons hard ingezet voor meer geld voor de bestrijding van kinderarmoede. Want juist in tijden waarin er moeilijke financiële keuzes gemaakt moeten worden, is het belangrijk om te blijven investeren in gelijke kansen. Daarom wordt er nu extra geld vrijgemaakt voor het tegengaan van kinderarmoede. Dat geld gaat onder andere direct naar gezinnen via de U-pas en naar fondsen die scholen en gezinnen ondersteunen.

En dat is hard nodig: in Utrecht groeit 1 op de 9 kinderen op in armoede. Dat zijn kinderen die niet goed kunnen meedoen met andere kinderen. Die niet samen met hun vriendjes naar school gaan, omdat ze als enige geen fiets hebben. Die zich niet optimaal kunnen ontwikkelen, omdat ze geen lid zijn van een sportclub en geen muziekles krijgen. Die zich minder goed kunnen concentreren omdat ze zonder ontbijt naar school zijn gegaan.

Het Jeugdeducatiefonds en Leergeld ondersteunen kinderen, gezinnen en scholen bij het bestrijden van kinderarmoede. Zij zorgen er bijvoorbeeld voor dat kinderen naar muziekles kunnen en nieuwe (sport-)kleding kunnen kopen. Of voor laptops, brillen, boeken, een fiets, een verjaardagspakket om te kunnen trakteren. Noem het maar op.

Zo zorgen we voor gelijke kansen voor ieder kind.