Het kan wél, het minimumloon verhogen

Door Ilse Raaijmakers op 30 juni 2024

Ondanks het feit dat partijen tijdens de verkiezingscampagne in november hun mond vol hadden van bestaanszekerheid, komt er van die plannen weinig terecht nu de partijen eenmaal een regering hebben gevormd.  In het hoofdlijnenakkoord zet het kabinet Wilders-I de voorgestelde minimumloonverhoging bij het afval. Terwijl deze verhoging van het bestaansminimum juist cruciaal is om de bestaanszekerheid van veel Nederlanders te verhogen. Dit vindt bijvoorbeeld de Commissie Sociaal Minimum, die onderzoek heeft gedaan naar de bestaanszekerheid en concludeert dat veel mensen met een minimuminkomen niet kunnen rondkomen.

In Utrecht maken we hier ondertussen wel werk van. Als PvdA hebben we vaak gepleit om bij aanbestedingen van de gemeente een hoger minimumloon te hanteren. We zien te vaak dat mensen die via een aanbesteding hetzelfde werk doen als mensen die vast in dienst zijn, daarvoor minder betaald krijgen. Dat krijg je als je dit soort dingen overlaat aan marktpartijen.

Afgelopen week bleek dat het de gemeente bij een aantal nieuwe aanbestedingen is gelukt om een minimumloon van 14 euro af te dwingen. Dat de gemeenteraad op initiatief van de PvdA heeft vastgehouden aan deze eis, werpt nu vruchten af. Lees meer in de brief die de gemeenteraad hierover kreeg.

Deze voorstellen zijn van een tijdje geleden en inmiddels is door inflatie 14 euro eigenlijk alweer achterhaald. O.a. de FNV en Agnes Jongerius, oud-Europarlementarier voor de PvdA, voeren campagne voor een minimumloon van 16 euro. Wij steunen deze oproep voor een verhoging naar 16 euro, maar zijn ook blij dat er in de tussentijd in ieder geval een minimum van 14 euro is voor deze aanbestedingen. 14 euro is conform de huidige CAO voor gemeentepersoneel. Mensen die via deze aanbestedingen voor de gemeente komen te werken, krijgen zo in ieder geval hetzelfde minimumloon als mensen die vast in dienst zijn.

Hiermee dragen we lokaal concreet bij aan de bestaanszekerheid van mensen. Laat het een voorbeeld zijn voor andere gemeenten, en zéker ook voor het kabinet in Den Haag.