7 mei 2020

Nieuwe solidariteit: Lunettenaren blijven via folder met elkaar in contact

De coronacrisis heeft ingrijpende gevolgen voor het dagelijks leven, en raakt ons allemaal diep. Mensen vrezen voor hun inkomen, hun gezondheid of de gezondheid van dierbaren. Maar deze moeilijke tijd wordt ook gekenmerkt door zorg en liefde voor elkaar. Het is indrukwekkend hoe solidair onze stad zich toont: we kijken naar elkaar om en zorgen voor elkaar. In de portrettenreeks ‘Nieuwe solidariteit’ interviewen we Utrechters die andere stadsgenoten helpen.

Volgens Cees van den Brink, bestuurslid bij Lunetten Wil Wel, lopen er in Lunetten altijd veel initiatieven. “Nu in tijden van corona, zijn onze zorg mensen die niet in beeld zijn en nu buiten de boot dreigen te vallen. Laatst was ik bij een rij ouderenhuizen, en het was potdicht voor de buitenwereld. Mensen sluiten zich soms echt af.”

In een poging om deze mensen te bereiken en een helpende hand te bieden, heeft een aantal actieve bewoners, actief bij o.a. Lunetten Wil Wel en Wijk Informatiepunt Lunetten, een folder gemaakt en verspreid voor mensen die niet digitaal vaardig zijn. In de folder staan telefoonnummers die mensen kunnen bellen voor hulp of een luisterend oor. “Vroeger was de Gemeentegids iets vanzelfsprekends. Dat is nu allemaal verdwenen. Nu is er de aanname dat iedereen dat via internet wel kan vinden. Maar er is zo’n overkill aan informatie, waarin je je weg moet vinden. Dat is voor oudere en kwetsbare mensen moeilijk.”

Aan de binnenkant van de folder zijn telefoonnummers van huisartsen, apotheken, bewonersinitiatieven in Lunetten, maar ook informele nummers van De Kindertelefoon, De Luisterlijn, NIZU en de ANBO opgenomen. Op de buitenkant van de folder staat de oproep om een beetje te letten op buren en mensen uit de buurt. Ook bevat de folder twee uit te knippen kaarten, die mensen bij elkaar in de brievenbus kunnen gooien. “Met de tekst: ik ben buurman […] en woon op nummer […], ik kan je helpen met dit of dat. Op deze manier worden mensen ook tot actie uitgenodigd.”

De sociaal makelaar wordt na het verschijnen van de folder veel vaker gebeld. “Ze is bekend in de wijk, onder meer via de eetgroepen, en haar gegevens staan ook gewoon op de website van Dock, maar de folder werkt als een extra prikkel om te bellen. Het gaat doorgaans niet om grote hulpvragen, maar mensen geven aan dat ze direct contact met een ‘bekende’ heel fijn vinden. Dat is natuurlijk ontzettend fijn om te horen.”