1 oktober 2018

Ombudsteam helpt Utrechters en houdt op 6 en 20 oktober spreekuur

Utrechters die er niet meer uitkomen, zich onrechtvaardig behandeld voelen of een conflict hebben met het energiebedrijf, de belastingdienst of de gemeente?
Het PvdA Ombudsteam zoekt het uit, neemt contact op met de verantwoordelijke instantie en denkt mee aan een oplossing. Als het beleid of de regels onrechtvaardig zijn probeert het Ombudsteam deze via de gemeenteraad of de Tweede Kamer te veranderen.

Zo heeft het Ombudsteam in haar 9-jarig bestaan al zo’n 500 mensen geholpen. Om nog meer Utrechters te kunnen helpen gaat het Ombudsteam een spreekuur houden.

Hoe helpt het Ombudsteam Utrechters?

Scootmobiel

Francien’s gezondheid ging achteruit, zij kon niet meer fietsen of lopen. Ze had een scootmobiel nodig. Maar dan moest haar huis aan allerlei eisen en regels voldoen. En de scootmobiel moest perfect passen, zodat Francien die goed kon bedienen. Allemaal veel lastiger dan gedacht. Het duurde maar en duurde maar en Francien kwam de deur niet meer uit. Totdat een vriendin dit aankaartte bij het Ombudsteam. Wij vonden natuurlijk ook dat dit niet kon! Een telefoontje, en nog één. Snel daarna was het eindelijk geregeld. Francien is weer mobiel en is niet meer aan huis gekluisterd.

Hoge energierekening

Irma moest ruim 1800 euro bijbetalen voor haar energieverbruik. Het energiebedrijf en het buurtteam adviseerden om gespreide betaling aan te vragen. Maar Irma klopte bij het Ombudsteam aan. Zo’n hoog bedrag, dat kon toch niet kloppen? Het Ombudsteam ging met haar aan tafel zitten en ging rekenen, vergelijken, bellen, mailen en nog een keer bellen. Wat bleek?  Er was een schatting gemaakt van het energieverbruik het jaar ervoor. Het Ombudsteam kon aantonen dat deze schatting wel tien keer te hoog was. Het energiebedrijf gaf toe. Alle nota’s werden ingetrokken!

Pendelbus

Bea woont al ruim 60 jaar in Oog en Al, maar nog nooit is de busverbinding zo beroerd geweest meldde ze aan het Ombudsteam. Als zij of de andere ouderen van de serviceflat naar de stad wilden moesten zij ingewikkeld overstappen en ver lopen. Het Ombudsteam zocht het uit en overlegde met een PvdA-raadslid die hierover vragen stelde. De bus heeft een sociale functie en moet toegankelijk en bereikbaar blijven voor mensen die erop zijn aangewezen. Het resultaat: een pendelbus. Bea en de andere bewoners vonden het geweldig. Ze konden weer gemakkelijker naar de stad.

Spreekuur

Het Ombudsteam houdt een inloop spreekuur in Buurtcentrum de Jager, Teun de Jagerdreef 1, in Overvecht

Zaterdag   6 oktober van 14:00 tot 16:00 uur

Zaterdag 20 oktober van 16:00 tot 18:00 uur

 

Het Ombudsteam is er voor alle Utrechters.

Kom langs op het spreekuur of bel of mail:

06-51000492 en 030-2861121 of [email protected]