Onze reactie op het terugtrekken van Eneco uit Overvecht Noord en het Publieke Warmtebedrijf

25 april 2024

Ongeveer drie weken terug vernamen wij het nieuws dat Eneco had besloten toch geen warmtenet aan te leggen in Overvecht Noord. We betreuren het feit dat de energietransitie nu weer vertraging oploopt. Wij maakte ons echter al langer zorgen over de kwetsbaarheid van Overvecht Noord en de problemen rondom betaalbaarheid, juist voor die wijk. Ook maakte wij ons zorgen over de monopolypositie die wij Eneco zouden geven.
Daarom zijn wij blij dat de gemeente heeft aangekondigd de voorbereidingen te starten voor een publiek warmtebedrijf. Het is altijd al de visie van de Partij van de Arbeid geweest dat warmte niet iets is waarop winst gemaakt worden. Die winsten worden namelijk gemaakt over de ruggen van gewone Utrechters. Een publiek warmtebedrijf hoeft helemaal geen winst te maken, en zorgt er dus voor dat stadswarmte betaalbaar kan blijven.
We volgen de ontwikkelingen rondom een gemeentelijk warmtebedrijf op de voet. We zullen er ook blijven hameren dat niet alleen toekomstige klanten van dit warmtebedrijf, maar ook bestaande klanten van Eneco de voordelen kunnen krijgen van een gemeentelijk warmtebedrijf.

Heb je meer vragen over Eneco, het gemeentelijk warmtebedrijf of de energietransitie? Neem dan contact op met onze woordvoerder via [email protected]