Werelddaklozendag 2024: aandacht voor EU-arbeidsmigranten

Werelddaklozendag 2024: Aandacht voor arbeidsmigranten

In Nederland worden arbeidsmigranten uit de Europese Unie vaak klakkeloos op straat gezet als ze niet meer nodig zijn voor hun werkgever. En kloppen dan aan bij de opvang.

In Utrecht willen we dat niemand op straat slaapt en we zetten ons dan ook keihard in om deze mensen op te vangen. Maar zolang werkgevers doorgaan met deze onmenselijke praktijken, is het heel moeilijk om voor genoeg opvangplekken te zorgen.

Op Werelddaklozendag stelt raadslid Ilse Raaijmakers met andere partijen vragen over hoe we deze mensen in Utrecht beter kunnen opvangen. Maar we kijken ook naar werkgevers en uitzendbureau’s: neem jullie verantwoordelijkheid en stop met deze onmenselijke behandeling van werknemers.

 

Nieuwe locatie winteropvang

De afgelopen weken vroegen we ons af: zijn we klaar voor de winter?

In Utrecht slaapt niemand op straat als het koud is, maar ieder jaar wordt de druk op de opvang voor dakloze mensen groter. Het was dus nog maar de vraag of het zou lukken aankomende winter voor voldoende plek te zorgen.

Gisteren werd bekend dat het Utrechtse stadbestuur een nieuwe locatie voor de winteropvang heeft gevonden. We verwachten dat deze locatie voor genoeg plekken gaat zorgen. Raadslid Ilse Raaijmakers: “Het werd best spannend, met de winter in aantocht. Dat het is gelukt, is echt een prestatie van formaat.”

Zorg voor duizenden Utrechters in gevaar door bizarre wetgeving

Betrouwbare en toegankelijke zorg voor duizenden inwoners staat op dit moment op de tocht. De locatie van het gezondheidscentrum gaat verbouwen en dus zoekt het gezondheidscentrum aan de Bernadottelaan, waar zo’n 9000 patiënten komen, nieuwe huisvesting. Het is nog niet gelukt om een nieuwe plek te vinden.

In Kanaleneiland leven mensen korter en in slechtere gezondheid.  De gezondheidsverschillen tussen Utrechtse wijken is groot: in het ene deel van de stad leven mensen jaren lang in minder goede gezondheid dan in het andere deel. Een huisarts is één van de beste medicijnen tegen dit probleem: doordat mensen die vertrouwen, is de drempel om langs te komen lager. Zo voorkom je dat mensen lang bij zorg wegblijven, daardoor zieker worden en op een later moment duurdere en complexere zorg nodig hebben. En het gezondheidscentrum in Kanaleneiland is al helemaal onmisbaar, omdat er ook een buurtteam en fysiotherapeuten in het pand zitten.

Het is niet makkelijk om een ruimte te vinden voor het gezondheidscentrum, er is 2500 vierkante meter nodig. De gemeente zou wel kunnen helpen met het zoeken naar eigen vastgoed, maar mag van de wet huisartsen niet helpen. Want huisartsen zijn ondernemers.

Je leest het goed. Wie verzint het dat iemand die een publieke voorziening als gezondheidszorg biedt als een ondernemer wordt gezien? Door deze weeffout komen straks misschien duizenden Utrechters zonder huisarts te zitten.

We kunnen wachten tot Den Haag dit oplost, maar in de tussentijd moeten we een locatie vinden voor deze huisartsen. Onze strijd om gezondheidsverschillen tegen te gaan verliezen we als we in een situatie zoals hier niet zorgen dat goede huisartsen, die samenwerken met alle belangrijke zorgpartijen in de buurt, voor Kanaleneiland behouden blijven. Dan zorgen we er nooit voor dat we de gezondheid verbeteren van Utrechters die nu jaren eerder dood gaan en in slechtere gezondheid leven dan hun gezonde stadsgenoten.  

Op initiatief van raadslid Hester Assen gaat de gemeente nu alles op alles zetten om toch een manier te vinden waarmee het wegvallen van deze zorg voorkomen wordt.

Motie: regel compensatie betaald parkeren zo snel mogelijk!

Voor de PvdA is het heel belangrijk dat het invoeren van betaald parkeren op een zo eerlijk mogelijke manier gebeurt. Daarom deden wij al eerder een voorstel om inwoners met een lager inkomen  deels te compenseren voor het aanvragen van een parkeervergunning.
Nu blijkt dat de uitvoering van dit plan, via de U-pas, langer duurt dan verwacht. Omdat vanaf 1 november betaald parkeren verder wordt uitgebreid, diende raadslid Mohamed Talhaoui een voorstel in om de compensatie zo snel mogelijk via een andere manier te regelen. Het is goed nieuws dat dit voorstel is aangenomen, zodat inwoners snel gebruik kunnen maken van deze regeling.

Onze motie:

Utrecht kiest voor actief grondbeleid

Het is september 2017. Het bedrijf Ramphastos Investment heeft het oog laten vallen op twee stukken grond langs de Merwedekanaalzone. De Merwedekanaalzone ligt in het Zuidwesten van de stad, tussen Kanaleneiland en de Rivierenbuurt. Alhoewel het gebied in 2017 nog onbebouwd is, is het een van de belangrijkste gebieden die de gemeente Utrecht wil inzetten om de woningnood aan te pakken. Ramphastos Investment besluit twee stukken grond te kopen voor een bedrag van 31,7 miljoen euro.  Tien maanden later verkoopt het investeringsbedrijf de stukken grond door voor ruim 46 miljoen euro. Dat is een winst van 15 miljoen euro, binnen een jaar verdwenen in de diepe zakken van de markt.

We zijn zeven jaar verder en het is belangrijk dat de gemeente lessen trekt uit dit schandaal. En dat gebeurt. De gemeente begint namelijk met ‘actief grondbeleid’. “De grond in onze stad is namelijk niet van een investeringsbedrijf, maar van ons allemaal,” aldus Rick van der Zweth. “Actief grondbeleid geeft de gemeente instrumenten waarmee zij kan sturen op grond én daarmee effectief de woningnood kan aanpakken. Door regie te houden of te pakken op onze grond kan de gemeente beter zorgen voor betaalbare, groene en leefbare wijken.”

Maar wat houdt ‘actief grondbeleid’ nou precies in? Eigenlijk is het een set aan maatregelen waarmee de gemeente kan sturen op de grond. Zo gaat de gemeente zelf grond verwerven en kan de gemeente het recht van eerste koop van een stuk grond opeisen, het zogenaamde voorkeursrecht. Daarnaast verkoopt de gemeente in de regel geen eigen grond meer maar verhuurt ze het met behulp van erfpacht. Door het grond in bezit te nemen of te houden, heeft de gemeente meer zeggenschap over wat er met die grond gebeurt.

Uiteindelijk zorgt de gemeente ervoor dat, aan de hand van actief grondbeleid, de grond van iedereen is. Misstanden zoals we zagen met Ramphastos Investment zijn dan niet meer mogelijk. Afgelopen twee jaar, sinds de PvdA in de coalitie zit, hebben we dit in enkele gevallen al laten zien. Zo is het recht op eerste koop opgeëist in een ander deel van de Merwedekanaalzone en op de Ravellaan Zo maken we het verschil: we voorkomen extreme speculatie en maken het makkelijker om betaalbare woningen te bouwen. Daarom zijn we als Partij van de Arbeid enorm blij dat de gemeente eindelijk kiest voor actief grondbeleid.

Nieuwe plannen: er kunnen straks 50.000 mensen in Rijnenburg wonen

Het voorstel ligt er eindelijk: in Rijnenburg kunnen straks 50.000 mensen wonen!

Fractievoorzitter Rick van der Zweth: “Dit is een belangrijke stap naar veel nieuwe en betaalbare woningen. Een nieuwe wijk met een combinatie van betaalbaar wonen, hoogwaardig openbaar vervoer en het opwekken van duurzame energie.”

De gemeente onderzoekt de mogelijkheden om in de polder Rijenburg een nieuwe wijk te bouwen. Zo willen we bijdragen aan het oplossen van het grote woningtekort. We gaan ervan uit dat we in 2035 kunnen starten met de bouw van 22.000 tot 25.000 woningen. Met scholen, zorg- en sportvoorzieningen, winkels, werkgelegenheid, natuur en recreatie. De resultaten van de onderzoeken staan in de Programmatische Verkenning. Lees hier verder.

Mondelinge vragen: zijn we klaar voor de winter?

Het lijkt met dit weer nog ver weg maar toch is het over zes weken al zover: dan start de periode
van de koudweerregeling (KWR, vanaf 1 november). Deze regeling zorgt ervoor dat niemand in
Utrecht op straat hoeft te slapen bij koud weer. Onlangs heeft deze raad de nota Utrecht
Onderdak vastgesteld waarin we deze humanitaire ondergrens nog maar eens hebben
bekrachtigd. Met de voorjaarsnota hebben we ook structureel budget gereserveerd voor de
winteropvang.

Afgelopen winter zagen we dat de KWR opvang voor het eerst vol zat. Sowieso is het gebruik van
de koudweerregeling sterk gestegen de laatste jaren. Met het oog op komende winter is het dan
ook spannend of Utrecht erin slaagt voldoende slaapplekken te realiseren. Zo is er al lange tijd
een zoektocht gaande naar andere locaties, maar de uitkomst is nog ongewis. Ook is de druk op
de huidige opvang al hoog.

Daarom stelden wij vandaag de volgende vragen:

1. Hoe verloopt de zoektocht naar locaties voor de koudweerregeling? Is al bekend of er extra
locaties beschikbaar komen en zo nee, wanneer verwacht het college hier meer
duidelijkheid over?
2. Verwacht het college komende winter, ook met het stijgend aantal dakloze mensen en het
stoppen van de financiering voor de bed-bad-broodregeling per 1 januari 2025, voldoende
capaciteit voor de koudweerregeling te hebben? Zo nee, welke scenario’s liggen dan voor?
3. Hoe wordt rekening gehouden met kwetsbare groepen zoals vrouwen?
De druk op de maatschappelijke opvang is ook groot. Een deel van de winter, afhankelijk van het
weer, staan de bedden voor de koudweerregeling leeg.
4. Worden de bedden voor de koudweerregeling ingezet wanneer de regulier opvang vol
raakt?

Mondelinge vragen: waarom krijgen mbo-studenten geen studentenkorting?

Mbo-studenten moeten op een volwaardige manier mee kunnen doen met het Utrechtse studentenleven. Maar dat gaat nog niet altijd goed.

Zo hebben mbo-studenten vaak geen recht op studentenkorting, omdat ze geen studentenpas hebben. Of omdat sommige winkels gewoon zeggen: ”sorry, alleen voor hbo- en wo-studenten.”

Wij willen dat dit verandert. Daarom stelden wij deze vragen aan de wethouder:

 

3-10 Mooi nieuws! Er komt een locatie voor 175 personen deze winter. Zie ook dit artikel van RTV Utrecht.

In Utrecht regelen we opvang, omdat dit kabinet niks doet

Terwijl Minister Faber druk bezig is een opvangcrisis in stand te houden en kansloze brieven naar Brussel stuurt, doen we in Utrecht wél wat er nodig is.

Deze week dreigden er weer mensen buiten te moeten slapen in Ter Apel. Die opvang zit vol, maar niet doordat er te veel vluchtelingen binnenkomen, maar doordat dit kabinet bewust een opvangcrisis creëert.

Het is duidelijk wat het doel van Minister Faber is: de asielcrisis uitroepen, een bestuurlijk trucje waarmee het kabinet-Wilders de instroom van asielzoekers aan banden denkt te kunnen leggen. Wie een crisis wil uitroepen moet dat natuurlijk ergens op baseren. Lastig, wanneer er in Nederland geen daadwerkelijke asielcrisis is, maar een door slecht beleid veroorzaakte opvangcrisis. Door bewust aan te sturen op chaos en overlast, hoopt minister Faber een vals beeld te scheppen van een crisis.

In Utrecht doen we wél wat er nodig is door extra mensen op te vangen in de Jaarbeurs, om hen te helpen en om Ter Apel te ontlasten. En omdat dit kabinet dat nalaat.